Gå til innhold

Informasjon fra Airpics.com


Eirik L. Nilsen

Anbefalte innlegg

Fortiden, Hva og hvem har skjedd

 

Det har i løpet av det siste året (sånn ca) vært noe utskifting av Airpics-staben.

I tillegg til noe utskifting av screenere, så har vi også tatt inn en liten stab som kun skal jobbe med oppdateringer av basen.

 

Tidligere i år så flyttet vi hele Airpics til en egen server, noe mange merket ved at ytelsen ble betraktelig bedre.

Vi har utvidet ytterligere, og Airpics har i dag lånt database i tillegg til egen vevserver.

 

 

Fremtiden, Hva skal skje?

 

I tillegg til å legge ut bilder fra nær og fjern, så har vi det siste halve året jobbet hardt med både nytt utseende på Airpics,

som i dag er veldig 1999. Det jobbes også med det som ligger bak - her er det mye gammelt som trenger en oppfriskning.

 

Som et ledd i dette skal vi bl.a. igjen begynne med nyheter, og her trenger vi deres hjelp! (Se under)

Fokuset her vil være nordiske, europiske og til en viss grad internasjonale nyheter.

 

DB Tool

 

DB Tool er det veldig beskrivende navnet på våre nye interne verktøy som Espen har lagd, som vi kan bruke til å kjapt og enkelt rett opp info

som er feil eller mangelfull.

 

Fotografer/Uploads

 

Her kommer den spennede utfordringen - nemmelig hvordan vi kan forbedre for fotografer som skal laste opp, og for screenere.

Vi får i dag veldig mye bra bilder inn i køa, men vi får desverre også mye dårlig. Dette er selvfølgelig et problem som vi aldri

vil bli kvitt, og rett og slett må leve med - men vi må nok foreta oss endel tiltak for å minimere problematikken.

Dette vil gagne både fotografer og screenere. Screenere da jobben vil bli enklere, og fotografer da både tid i kø og andel rejects

i forhold til accepts vil gå ned.

 

De største problemene i køa i dag er:

- Tilt. Bilder som rett og slett er skeive. Dette er det nok desverre kun fotografene som kan gjøre noe med.

 

- Laaaange serier / Nesten like bilder. Noen fotografer er litt for flinke til å laste opp 3-4-5 og opptil 10 bilder av samme kjerre i serie.

Det har blitt vurdert å legge inn begrensninger på antall bilder, både hva fotograf og fly gjelder, litt ala a.net, men det er i mine øyne noe

strengt, og noe jeg håper vi slipper å gjøre. Pr. i dag så er det kun varsling til screener om at det er flere av samme registrering fra samme

fotograf og flyplass i køa. Fotografer kan her hjelpe oss ved å bruke mer selvkritikk når de laster opp.

 

Se bare forskjellen på disse to:

strip-same.png

 

strip-ok.png

 

Den første stripa er et meget godt eksempel på mye av det vi får inn, den siste er en akseptabel serie.

 

- Manglende informasjon. Vi forventer at fotografer i det minste forsøker å finne riktig informasjon når de laster opp. Utrolig hvor ofte info som

er enklere enn enklest å finne mangler. For å minimere problematikken her, så har vi hjelpesider for å finne informasjon på planen, i tillegg til at

vi skal forbedre søkemotoren for registreringer på siden, etterhvert som DB Tool (se over) rydder opp i informasjonen. Vi vil sakte men sikkert bli

strengere på manglende informasjon ved upload.

 

Vi vil forøvrig bli strengere med fotografer som også ikke klarer å lese grunnene til rejects. Det er desverre et nødvendig onde.

 

Stilling ledig

 

I forbindelse med at vi på tampen av året skal begynne med nyheter på Airpics, så trenger vi skribenter til å ta seg av den jobben.

Om du føler deg kallet til å hjelpe oss med dette, så sender du en epost til jens.erik kanelsnurr airpics.com med noen gode grunner

til hvorfor akkurat du er egnet. Du må beherske engelsk, og lønn utbetales i himmelen :)

Aktuelle skribenter vil bli invitert til å skrive noen prøveartikkler når nyhetssystemet er på plass.

 

 

Det er også lov å komme med innspill (ren klaging og kjefting kan vi ta et annet sted), forslag, spørsmål og tanker. Enten i denne tråden, på Airpics' eget forum, eller på epost

til admin kanelsnurr airpics.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si et par ord om det å være screener... det mest postitive med å være screener er å 1: få fulgt med på hva som skjer i luftfarten og spesielt innen norsk luftfart. De som synes det er verdt å vite hvilke forandringer som skjer på de ulike individene vil få mye ut av en slik jobb... (alle husker vel tiden hvor vi lurte på når SE-DNX og SE-DOT skulle få Scandinavian malt på motor-cowlingene?). 2: Det er utrolig gøy og se fremgangen til fotografer som registrerer seg på siden, og begynner å laste opp bilder. I begynnelsen pleier de fleste å få mange bilder avslått, men de som tar til seg konstruktiv kritikk blir veldig gode etterhvert og det er veldig morsomt å se; og det tror jeg andre som har hatt samme screener-jobb også har lagt merke til. Videre bør man kunne være objektiv; altså ikke la seg påvirke av noe annet enn selve bildet når man screener. Et bilde skal vurderes på lik linje om det er en kamerat som har tatt det eller om det er en helt ukjent person fra Madagascar (et ganske tilfeldig valgt tilfelle). Dessverre er det blitt lite tid til jobben som screener i det siste...

 

Jeg har sett forslaget til nytt design og jeg håper det blir implementert snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...