Gå til innhold

Propeller pitch


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Står litt om det her.

Eksempel ENSO-ENGM (rett meg hvis eg har feil folkens):

Propeller pitch kan du sammenligne med giret på en bil, spaken justerer bladvinkelen. På bakken bruker de lav rpm/grov bladvinkel, takeoff: high rpm for å ha kreftene klare hvis noe skulle skje, climb: litt under high rpm (i bilen girer du ned når du skal opp en bakke), cruise: lav rpm for da er det lite luft å skyve altså man trenger lite kraft og for å få lavere støynivå, descent:lav rpm, trenger lite kraft, apporach:high rpm, i tilfelle noe skulle skje, landing:high rpm i tillfelle go around.

Det var sånn i grove trekk hvordan den skal brukes, eg har helt sikkert feil noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jarle!

Jeg vet ikke om du tenker på "store" eller "små" fly, men jeg kan jo fortelle litt om hvordan den brukes på saab safari.(småfly)

Her har vi såkalt constant speed propeller. Det betyr at man setter turtallet med prop.controllen, også justerer propellen seg etter hvor fort flyet flyr. Ved avgang er det liten angrepsvinkel på propellen(fin pitch) fordi flyet ikke har noen hastighet. Dersom det her hadde vært stor angrepsvinkel på propellen(grov pitch) ville propellen steilet ut(propellen er jo som kjent utformet på samme måte som en flyvinge). Etter hvert som hastigheten øker må propellbladene vries mer og mer til grov pitch. Dette skjer automatisk, i og med at du har stilt inn turtallet med prop.control. Ved avgang brukes prop. full forward, og etter 300 fot settes turtallet ned til 2500 rpm. Under cruise brukes grov pitch fordi nå må propellene på en måte grave seg mere fremover i lufta. Når man skal lande stiller man prop.full forward igjen fordi hastigheten er liten ved landing, og man trenger all kraft man kan få dersom man må ta en go-around.

Håper det hjalp litt.

Mvh. Tore Weldingh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...