Gå til innhold

Finne rute til FS [SID/STAR, VOR osv.] ?


Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste fulgt ganske mange tutorials ang. dette med bruk av FMC og SID/STAR, VOR osv.

Men ein ting eg ikkje skjønner er kvar desse folka som har lagd tutorialane finn VOR og SID namna og alt det der?

 

Som eksempel, dette er ei ruta frå ein tutorial (London Ontario – Toronto Pearson):

 

CYXU – YXU – HALBY – TETOS – YWT – ROKTO – PENGO – VERKO – VIXAN – EBDAL – CYYZ

 

Så, etter å ha følgt nok tutorials til å skjønne FMC'en og korleis eg legg inn rutar, begynte eg å søkje etter charts, SID's, ruteprogram, waypoints osv. på Google.

Fant masse, bla. RouteFinder og gratis versjonen av vroute.

 

Men no kjem problemet, når eg søkjar rute frå CYXU til CYYZRouteFinder så får eg dette:

 

CYXU – HALBY – TETOS – CYYZ

 

Og når eg søkjar i vroute dette:

 

CYXU – YXU – HALBY – TETOS – YWT – ROKTO – YYZ – CYYZ

 

Så kvar er resten av «waypoint»'ene? Kvifor finn ikkje RouteFinder eller vroute desse? Kvar har personen som har laga denne tutorialen funne dei?

 

Håpar nokon kan hjelpe meg, slik at eg kan finne mine eigne rutar, putte dei i FMC'en og fly etter dei :) .

 

[size:8pt](Veit ikkje om dette skal vera i Kaffekroken, men visst ikkje skal eg flytte det ;) . Har formatert teksten litt slik at det blir enklare og meir oversiktleg å lese, i tilfelle nokon skulle irritere seg over unødvendig bruk av "bold".)[/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg luftrommen rundt CYXU og CYYZ, så jeg skal trå forsiktig. Det kan være at den ruten som står i tutorial-en er gammel eller gitt ekstra waypoints for å øke forståelsen av hvordan en FMC fungerer. Eller det kan være at både RouteFinder og vRoute gir gale ruter. Så har du den siste muligheten; at alle 3 rutene i og for seg er riktige, men at en av dem er mer vanlig i bruk...

 

For å ta et eksempel fra Norge, ENTC - ENGM. Det som nok er normalt er;

DCT TRO UP600 NETAV UN150 MES

 

Men det betyr ikke at;

DCT TRO UM609 MES

... er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikkje så nøye om det manglar ein sånn VOR eller noko slikt?

Flyr ikkje flyet inn i andre "airways" og kolliderar med andre fly då?

 

Vil for eksempel ENBR - ENGM slik som dette fungere?:

 

ENBR - SOPAR - SIG - ENGM

 

Og manglar då ikkje for eksempel VOO om man flyr ut frå RWY 35ENBR, eller SONER og SLB når man ska fly inn til 1LENGM?

 

Er ganske usikker på alt dette her, så er veldig takknemleg for alle svara eg får :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du flyr ENBR - ENGM er SOPAR og SIG (ruteangivelse SOPAR UZ15 SIG) det som skal inn først. Ut fra ENBR skal ikke VOO inn i FMC før du har motatt klarering fra ATC (om du flyr online, og ATC er tilgjengelig vel og merke). Om 01L er i bruk ved ENGM skal du i FMC heller se etter "SIG 4L" (DEP ARR meny) i steden for å sette inn SONER manuelt. I samme meny skal det også ligge en liste med rullebaner, den kan være en idé å bruke. Om ATC er pålogget vil du bli vektorert (turn hdg xxx) inn til ILS fra SONER. I motsatt fall er du selv ansvarlig for å komme deg ned, og da kan du i grunnen fly som du selv vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og manglar då ikkje for eksempel VOO om man flyr ut frå RWY 35ENBR' date=' eller [b']SONER[/b] og SLB når man ska fly inn til 1LENGM?

Jo, du har forsåvidt rett i det. Underveis til SIG vil du nok få tilegnet riktig STAR prosedyre av ATC. Dersom trafikk og vindretning tilsier rwy 1R eller 1L, vil du i dette tilfellet normalt få SIG 4L. Manuell FMC koding blir da SIG-VAKIR-GM395-SONER (for STAR prosedyren). Videre GM392-SLB og så DME7.4-DME4-DME1 for approach. Alt dette tatt ut fra kartene.

 

Slik jeg gjør det i FS dersom jeg flyr uten ATC eller Vatsim, er å først sjekke vindretning på destinasjon og deretter legge inn antatt rwy og STAR før avgang eller senest enroute ihh til kartene. Da vil FMC også kalkulere riktig TOD (top-of-descend) og du slipper å streve med for sen nedstigning.

 

Per Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...