Peter-Hans de Zwarte Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei, har i det siste fulgt ganske mange tutorials ang. dette med bruk av FMC og SID/STAR, VOR osv. Men ein ting eg ikkje skjønner er kvar desse folka som har lagd tutorialane finn VOR og SID namna og alt det der? Som eksempel, dette er ei ruta frå ein tutorial (London Ontario – Toronto Pearson): CYXU – YXU – HALBY – TETOS – YWT – ROKTO – PENGO – VERKO – VIXAN – EBDAL – CYYZ Så, etter å ha følgt nok tutorials til å skjønne FMC'en og korleis eg legg inn rutar, begynte eg å søkje etter charts, SID's, ruteprogram, waypoints osv. på Google. Fant masse, bla. RouteFinder og gratis versjonen av vroute. Men no kjem problemet, når eg søkjar rute frå CYXU til CYYZ på RouteFinder så får eg dette: CYXU – HALBY – TETOS – CYYZ Og når eg søkjar i vroute dette: CYXU – YXU – HALBY – TETOS – YWT – ROKTO – YYZ – CYYZ Så kvar er resten av «waypoint»'ene? Kvifor finn ikkje RouteFinder eller vroute desse? Kvar har personen som har laga denne tutorialen funne dei? Håpar nokon kan hjelpe meg, slik at eg kan finne mine eigne rutar, putte dei i FMC'en og fly etter dei . [size:8pt](Veit ikkje om dette skal vera i Kaffekroken, men visst ikkje skal eg flytte det . Har formatert teksten litt slik at det blir enklare og meir oversiktleg å lese, i tilfelle nokon skulle irritere seg over unødvendig bruk av "bold".)[/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Nå kjenner ikke jeg luftrommen rundt CYXU og CYYZ, så jeg skal trå forsiktig. Det kan være at den ruten som står i tutorial-en er gammel eller gitt ekstra waypoints for å øke forståelsen av hvordan en FMC fungerer. Eller det kan være at både RouteFinder og vRoute gir gale ruter. Så har du den siste muligheten; at alle 3 rutene i og for seg er riktige, men at en av dem er mer vanlig i bruk... For å ta et eksempel fra Norge, ENTC - ENGM. Det som nok er normalt er; DCT TRO UP600 NETAV UN150 MES Men det betyr ikke at; DCT TRO UM609 MES ... er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Er jo ikke mer enn 10-12min å fly dette da. Trenger ikke mer enn YXU V98 YWT WTRLO2 Simroutes funker antakelig best "over there" . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter-Hans de Zwarte Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Så det er ikkje så nøye om det manglar ein sånn VOR eller noko slikt? Flyr ikkje flyet inn i andre "airways" og kolliderar med andre fly då? Vil for eksempel ENBR - ENGM slik som dette fungere?: ENBR - SOPAR - SIG - ENGM Og manglar då ikkje for eksempel VOO om man flyr ut frå RWY 35 på ENBR, eller SONER og SLB når man ska fly inn til 1L på ENGM? Er ganske usikker på alt dette her, så er veldig takknemleg for alle svara eg får . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Om du flyr ENBR - ENGM er SOPAR og SIG (ruteangivelse SOPAR UZ15 SIG) det som skal inn først. Ut fra ENBR skal ikke VOO inn i FMC før du har motatt klarering fra ATC (om du flyr online, og ATC er tilgjengelig vel og merke). Om 01L er i bruk ved ENGM skal du i FMC heller se etter "SIG 4L" (DEP ARR meny) i steden for å sette inn SONER manuelt. I samme meny skal det også ligge en liste med rullebaner, den kan være en idé å bruke. Om ATC er pålogget vil du bli vektorert (turn hdg xxx) inn til ILS fra SONER. I motsatt fall er du selv ansvarlig for å komme deg ned, og da kan du i grunnen fly som du selv vil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Arild Sehl Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Og manglar då ikkje for eksempel VOO om man flyr ut frå RWY 35 på ENBR' date=' eller [b']SONER[/b] og SLB når man ska fly inn til 1L på ENGM? Jo, du har forsåvidt rett i det. Underveis til SIG vil du nok få tilegnet riktig STAR prosedyre av ATC. Dersom trafikk og vindretning tilsier rwy 1R eller 1L, vil du i dette tilfellet normalt få SIG 4L. Manuell FMC koding blir da SIG-VAKIR-GM395-SONER (for STAR prosedyren). Videre GM392-SLB og så DME7.4-DME4-DME1 for approach. Alt dette tatt ut fra kartene. Slik jeg gjør det i FS dersom jeg flyr uten ATC eller Vatsim, er å først sjekke vindretning på destinasjon og deretter legge inn antatt rwy og STAR før avgang eller senest enroute ihh til kartene. Da vil FMC også kalkulere riktig TOD (top-of-descend) og du slipper å streve med for sen nedstigning. Per Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.