Gå til innhold

To nesten kollisjoner på en uke, JFK


Nils Erik Eriksen

Anbefalte innlegg

Det var etter denne hendelsen at FAA ble oppmerksomme på at i et gitt tilfelle, som dette, kunne det oppstå konflikt mellom innflygende og det avgående fly.

 

FAA har nå valgt å endre prosedyrene, slik at denne type hendelse ikke skal kunne skje igjen.

 

Nesten sykt at det kan påstå at de plutselig har oppdaget dette. Enhver idiot som har jobbet i tårnet på en flyplass der rullebane senterlinjer krysser (om ikke selve rullebanen) vet at man vil få MEGET spreke close-calls om man får missed approach på en bane der missed approach path krysser approach/departure path til en annen rullebane! (Gitt at man bruker begge samtidig, og uavhengig som JFK har gjort i alle år)

 

Mange nyanser av denne problemstillingen, noen som husker avgang vs avgang som møttes i rullebanekrysset på Boston Logan for en tid tilbake.

 

Jeg tror det må gå skikkelig til helvete (les: Tennerife/Linate Mk.2) før FAA gjør noe som faktisk monner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er en kommentar fra en amatør.

 

Når man leser at det var 800 m forskjell i SIDE (nesten EN kilometer) OG dessuten 100 m i forskjell i høyde så begynner man å lure på hva dette er!!!

 

Norge har et fantastisk ord for slike ting "nestenulykke"!!!!! I dag gikk jeg over veien på et overganssted och 30 sek etterpå kom en bil på samme sted, var det en nestenulykke?

 

Rart hva aviser kan få det til. Selvfølgelig mener jeg IKKE at man skal overse HVIS ting kan årsake en ulykke, men dette syns jeg går over alle støvelskaft!!

 

 

Jack J Jackson

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Close Calls er absolutt ikke noe nytt på JFK. Controllerne har klaget over dette lenge men FAA har visst ikke brydd seg om det... Fant ett par videoer på YouTube om det:

 

1 http://youtube.com/watch?v=GYluExXUGrU

2 http://youtube.com/watch?v=wAK_EIjD0YE

3 http://youtube.com/watch?v=a9T-Bt-SGlU

 

Mulig jeg husker TOTALT feil ang dette. Har ikke tid til å se gjennom filmene nå men tror jeg husker ritkig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser at det var 800 m forskjell i SIDE (nesten EN kilometer) OG dessuten 100 m i forskjell i høyde så begynner man å lure på hva dette er!!!

 

Mao mindre enn 10 sec forskjell i "rett" retning i avgangstid på den ene involverte som gjorde at det gikk bra.

 

Så ja, store marginer....... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har et fantastisk ord for slike ting "nestenulykke"!!!!! I dag gikk jeg over veien på et overganssted och 30 sek etterpå kom en bil på samme sted' date=' var det en nestenulykke?

 

[/quote']

Dersom du hadde gått over vegen, og 5 sek etterpå hadde det passert ein bil i 100 km/t hadde du kanskje reagert litt?

Dersom han hadde køyrt eit par kilometer raskare eller du hadde gått litt seinare, så hadde du kanskje ikkje kome deg heilt over vegen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...