Gå til innhold

Mesh terreng og nøyaktighet


Jan-Thore Solem

Anbefalte innlegg

Det begynner å komme diverse mesh terreng ut på nettet for diverse deler av verden (for FS2K2). Jeg ser at disse ofte er oppgitt med forskjellig oppløsning (30m, 75m og 150m samt noen oppgitt i "buegrader"??)

Jeg har til nå antatt at disse meterne var "sampling" avstander både horisontalt og vertikalt. Stemmer dette, eller gjelder disse "samplingsavstandene" kun horisontalt?

Hvor nøyaktig er i så fall høyden?

Hvor nøyaktig er de beste grunnlagsdata tilgjengelig for Norge, og hvor kommer de fra? (De som er brukt i Norway2000 mesh)

Er det noe håp om at mer nøyaktige grunnlagsdata blir gjort (fritt) tilgjengelig fra en-eller-annen instans, anytime soon?

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan de egentlig lager disse terrengene og hvilke grunnlagsdata som finnes.

Går ut fra at de starter med et digitalt kart i en eller annen form, som de deretter konverterer til et format som passer FS. Går ut fra at nøyaktigheten du nevner avhenger av det kartgrunnlaget som er brukt. 30, 75 og 150 meter kan kanskje stemme med nøyaktigheten til kart i henholdsvis 1:50000, 1:250000 og 1:500000

Nå jobber jeg tilfeldigvis med digitale kart da, så jeg kan opplyse om at de "beste" landsdekkende digitale kartene er n50, 1:50000. Dette er et vektor-kart som burde være et godt grunnlag. Nøyaktigheten på dette er vel kanskje rundt 30 m, og ekvidistansen (oppløsning på høydekurver) er 20m. Mengden data i et slikt kart over hele Norge blir enorm, så det er sikkert mere hensiktsmessig å basere seg på 1:250000 som generelt grunnlag, og så et kart med bedre oppløsning i utvalgte områder. Et digitalt vektor-kart burde i alle fall være et godt utgangspunkt for å lage en 3d-modell av et område. Vil tro det må være slik de gjør det..

Nå er det litt rart hvis de som lager terreng har tilgang til dette, for det leveres av Statens Kartverk og koster en god del penger....

Kunne vært veldig artig å høre fra noen av dem som har lagd terrenger for å høre hvordan det foregår når man skal lage terreng for hele Norge.

Stig

[ 21-11-2001: Endret av: Stig Foshaug ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...