Gå til innhold

Første klasse - og 1.klasse...


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Kom fra Helsinki med SAS, skulle rett videre til Stavanger fra Gardermoen. Jeg har alt for lange bein (!!!), og er i tillegg avhengig av krykker. En annen i reisfølget sitter i rullestol, og da må vi alltid sist av, og sitter i flyet og venter på "bærerne". Mens vi ventet, begynte personalet å forberede neste flytur, og da det skulle være fler 1.klasse pax., så ble gardinet flyttet noen sete-rekker bakover. Og da vi satt på første rad bak gardinet, ble vi ufrivillig oppgradert til 1.klasse mens vi ventet på å komme ut av flyet. Så stor forskjell er det altså på 1.klasse hos SAS, og også hos Braathens.

Forrige mnd. var vi på vei hjem fra Venezia med KLM, B737 - men her kunne ikke gardinet flyttes. Her var 1.klasse - ja, nettop - første klasse. Det var 5 seter i bredden i stedet for 6, mye bredere seter, bedre ben-plass - og hva som foregikk foran gardinet under flight, vet vi som satt bak ikke. Og da kan en vel neste konkludere med at alt en betaler ekstra for som 1.klasse-pax. hos nevnte selskaper, er at en må "smøre maten" selv på 1.klasse, mens vi bak gardinet får ferdig "smøret mat"...

Igjen vil jeg benytte anledning til å berømme servicen til SAS for oss handicappede. Kapteinen (dansk) ble ulidelig irritert over at vi måtte sitte å vente på "bærerne", vi ventet i nesten en halv time (!!!), og flyet vider til Stv. gikk 20 min etter ankomsten vår. Dette flyet ble holdt igjen, og kapteinen var selv med og bar min kamerat i rullestolen, og han sprang selv hele den lange veien, skyvende på rullestolen, helt til gaten hvor vårt neste fly sto å ventet på oss. Selv fikk jeg haik med en el.bil, og vi begge fikk være med til Stv. uten ytterligere venting - får bare ikke håpe forsinkelsen resulterte i irriterte passasjerer. Kapteinen var forbannet, ja skikkelig forbannet - og lovet oss at selv om våre bein ikke er like raske som andres, så skulle ikke vi bruke lenger tid av den grunn, så jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet for "bærerne" som jeg visste ville få en kraftig overhaling for å ha "glemt" oss. God bedring, sier når jeg...

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har ingen 1. klasse. De har bare turistklasse og businessklasse (EuroClass). I de små flyene (DC9/MD80) er det ingen fysisk forksjell mellom turistklasse og businessklasse, bortsett fra at det er de fremste setene som blir brukt til businessklasse.

Forskjellen ligger i serveringen, rettigheter til avbestilling/endring, 30kg baggasje, lounge osv.

___________________________

Generelt synes jeg nordmenn er altfor teite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA dumt at kapteinen blir IRritert. De kunne da hatt lit bedere service. Og Joakim hvorfor synes du at Nordmenn er teite. [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kjære deg - kapteinen var irritert da han synes det var meget beklagelig at vi ble skadelidende da de service-folkene som blir leiet inn til å bistå handicappede, rett og slett glemte oss ut - og det mine venn - det burde ikke vært slikt. Synes imidlertid det var kjempeflott at kapteinen engasjerte seg slik for å hjelpe oss - han hadde sikkert mer "fornuftige" ting å foreta.

Harald O.

quote:

Opprinnelig postet av William Giffen Saebo:

JA dumt at kapteinen blir IRritert. De kunne da hatt lit bedere service. Og Joakim hvorfor synes du at Nordmenn er teite. [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...