Daniel Eik Bruserud Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hei, Jeg debuterte på VATSIm på fredag. Da fikk jeg en del hjelp fra Oslo Tower med FlightPlan, taxing og takeoff. Jeg fløy VFR til Skien(ENSN), men siden det ikke satt noen i tårnet der, har jeg ikke noe erfaring med ATC når jeg skal lande. Hva skal jeg si til ATC? Takknemlig for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Heisann. Det er ikke så mye hokuspokus egentlig. Dersom du kommer inn mot en flyplass hvor innflygingsflygeleder er pålogget, kontakter du ham litt utenfor hans ansvarsområde. Da forteller du ham hvor du er, eventuelt hvor du skal, og i hvilken høyde du befinner deg. I tillegg forteller du ham at du har mottatt siste ATIS ved å gjengi ATIS-bokstaven. Et eksempel: "Oslo Approach, SAS123 is with you at FL280 descending to FL120 inbound Torp VOR. We have information ZULU". Siden du har en flyveplan med planlagt landing på Gardermoen, vet flygelederen hvor du skal etter du har tatt kontakt. Da er det bare å følge instruksjonene og lese disse korrekt tilbake. Dersom du overføres fra områdekontroll til innflygingskontroll gjør du det samme som over, sier høyden din, din klarerte høyde, hvor du er/hvor du skal og ATIS-bokstaven. Overføres du fra områdekontroll til områdekontroll trenger du som regel ikke sjekke inn med mer enn høyden din. Skulle det være mye å gjøre kan det hende du får beskjed om "callsign only". Da sjekker du selvfølgelig bare inn med kallesignalet, intet annet. Du skrev at du fløy VFR sist. Det er i bunn og grunn det samme med VFR som IFR. Det kan være lurt å være litt ekstra nøye med å forklare hvor du er dersom du flyr VFR, spesielt om du flyr uten egen squawkkode. Et eksempel: "Gardermoen TWR, LNMTG with at 2500 feet over Nittedal with information GOLF". Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Schøyen Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Godt å se at det kommer nye til VATSIM Om du sjekker dokumentet fra denne linken: Quick reference sheet så er det mange gode frasiologi-eksempler der. Så lenge du skriver "newbie" i comment-feltet på flightplanen din får du alltid god hjelp på VATSIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.