Gå til innhold

NATCON Simulator piloter


Anbefalte innlegg

Joda Joda! :cool:

 

Tok litt tid før jeg kom meg på forumet ikveld..

 

Det går vedlig bra på jobben i NATCON simulatoren, jeg tror nok jeg prater for alle i teamet når jeg sier at vi koser oss på jobb.

 

For å gjøre det ordentlig, så skal ikke jeg på jobb før på tirsdag, men da skal jeg ta noen bilder, og komme med en skikkelig rapport her på forumet på hvordan det går. Da får dere se.. ( orker ikke nå fordi det er for sent på kvelden, også har jeg ikke noen ordentlig bra bilder..)

 

Så da er det bare å smøre seg inn med tålmodighet :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mateusz har reist på ferie, så jeg får svare for han :P

 

For å fortelle om opplegget, så er NATCON et nytt datasystem som skal tas i bruk ved alle flygeleder-posisjoner i heile norge. Av denne grunn må flygelederene få opplæring i dette. Værnes har da ansvaret for opplæring av flygeledere fra midt-norge og opp.

 

Flygelederene kommer innom værnes og får teste og trykke før systemet blir tatt i bruk live. (kan være en fordel :P)

 

Vår oppgave i simulatoren er å sette opp/gjøre klar øvelsene for så å fungere som piloter under øvelsen. Vi sitter enkelt og greit foran radarbildet og bruker et tastatur for å taste inn høgder/retning/fix/sid/star. Og vi har kontroll på mange fly samtidig. Det var en utfordring i starten å få overblikk over alle flya, og få plottet inn og svart på radiobeskjeder, (noen kan komme rett etterhverandre til forskjellige fly). God trening for simultankapasiteten :)

 

Følger opp med noen bilder her, spør gjerne om det er noe dere ikke fikk svar på :)

 

Arbeidsposisjon (Venstre:radar,Høyre:Liste over fly, Nede til venstre: radio,Nede til høyre: oppsett av radar)

04122007062.jpg

 

To piloter i arbeid (Mateusz til venstre)

04122007060.jpg

 

Undertegnede ved pilotposisjon

Daniel.jpg

 

Vi har selvfølgelig en pc med flightsim til perioder der flygelederene har teoriundervising :) (Mateusz i action)

flightsim.jpg

 

Et oversiktsbilde. Dette skulle altså være nye Trondheim kontrollsentral, helt til avinor ombestemte seg og flytta den til bodø, det resulterte i fine lokaler til simulatoren da vertfall :P

Venstre side er pilotposisjoner, på midten betjenes simulatoren, og til høyre er flygelederposisjonene (bare en synlig, det er tre til bortover mot høyre)

oversikt.jpg

 

Bedre sent enn aldri jakob? :) Håper dette var interessant, sikkert mulig å komme på besøk om noen er interesserte, men dette må avtalest en stund på forhånd. (Det er sommerferie i prosjektet frem til 25. august)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...