Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 hei, når jeg er ute og flyr på Vatsim så blir alle kalt Iceair, Scanor osv. men hvor skriver jeg det, slik at jeg kan bli kalt det i stedet for Callsignet på flyet? jeg bruker SB. Eks Ryanair194 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hei Emil:) Når man logger på Vatsim, med SB, så skriver man i feltet der du skriver reg på flyet, vis du skal fly en Ryanair flight, så bytter du ut f.eks LN-EAG med RYR194, da vil du få et callsign som lyder: Ryanair194! Det er ikke vanskeligere en det, vet ikke om det hørtes fornuftig ut, men håper da det, vis ikke si ifra;) Mvh Lars Petter Hassel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Dette finner du i manualen også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 oja, ikke værre :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Og bare litt info: SAS Norge, tidligere SAS Braathens, skal skrives CNO og uttales Scannor. SAS øvrig skrives rett ut SAS og uttales Scandinavian. For å finne callsign til andre flyselskap er en god kilde for eksempel wikipedia. I høyre kolonne står det nemlig callsignende med IATA- og ICAO-koder og hvordan det uttales. IATA er det passasjerer forholder seg til (som SK i sas-flighter), mens ICAO det controllere, piloter og andre som jobber innen fyving forholder seg til. (Husk å skille mellom IATA og ICAO, selv om det selvfølgelig ikke er forbudt så er det en mulighet for at å f. eks fly norwegian på vatsim med iata-callsign DY istedet for icao-NAX kan skape mer eller mindre forvirring. ICAO er det som blir brukt og det som foretrekkes av de aller fleste på VATSIM) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 I know, jeg har lufta både scannor og Wif men takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 IATA v. ICAO, ja... ICAO = International Civil Aviation Organization IATA = International Air Transport Association Mens ICAO har med den praktiske utføringen av flyvningen å gjøre, så er det IATA som har med frakt og transport-delen å gjøre... Kjennetegn ellers; IATA-koder; 2 bokstavers designator for flyselskap, 3 bokstaver for flyplasser. Disse kodene ser du hver gang du er ute og reiser med fly, blandt annet på bagasjetagg og boarding pass/dokument med referansenr/booking-bekreftelse. ICAO-koder; 3 bokstavers designator for flyselskap, 4 bokstaver for flyplasser. Disse kodene vil du normalt ikke komme borti på en normal flytur dersom du reiser som passasjer... Nei, Emil, jeg tenker ikke spesielt på deg når jeg skriver dette, men med de påminnelsene som nå ligger i denne tråden vil forhåpentligvis flere forstå hva de bør bruke når de er ute "på vift"... Jeg ser SK-flyvninger ute på tur rett som det er... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.