Gå til innhold

The Ultimate Flight


Anbefalte innlegg

Flving kan vel inbefatte mye, alt fra ett simpelt hopp til....dette :

 

 

Launch

01_STS31_launchandinternal_merged.jpg

 

Up, up, up and away

03_STS31_launch2.jpg

 

Utsikt fra Commander siden

04_STS31_launch_inside2.jpg

 

Ingenting varer evig, på tide å gi slipp på booster rakettene.

06_STS31_booster_seperation.jpg

09_STS31_stage2_2.jpg

 

Er vi fremme snart?

13_STS31_stage2_3_inside.jpg

 

Litt til så...

14_STS31_stage2_4.jpg

 

Der var jaggu meg tanken tom.

15_STS31_stage2_5_seperation.jpg

 

Så kvitter man seg med "dødvekt", kanskje en av grunnene til at man blir vektløs? ;)

16_STS31_stage2_6_seperation.jpg

 

Så suser vi baklengs inn i horisonten. (Afrika og elfenbenskysten i bakgrunnen)

19_STS31_stage3_external.jpg

 

Rotasjon til "mission attitude" er påbegynt. Fremdeles suser vi baklengs og solnedgangen forsvinner bak oss.

21_STS31_stage3_sunset.jpg

 

 

 

Etter dette siste bildet forsvant vi "to the dark side of the earth" så noen flere bilder blir det ikke før sola viser seg igjen, her er det mørkt som f**. Kan jo nevne at her taes det ikke pauser, her ombord jobber man midt på svarte natta også. ;)

Romfergen blir rotert til mission attitude, diverse systemer aktiviseres mens andre de-aktiviseres.

Payload luken aktiviseres og åpnes, og bak i kjerra har vi med oss Hubble teleskopet som skal ut på sin jomfru ferd.

 

Disse missionene tar forferdelig lang tid (hvis man ikke jukser da) og det er en hel armada av knapper som skal trykkes og vries, FMC'er som programeres osv.

 

Men så er det jo bare en sim, så det går an å trykke på pause og save, noe jeg har gjort :) så turen fortsetter når jeg får tid.

 

Simulatoren som er brukt er SSM2007 (Space Shuttle Mission 2007)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Pasi. Morsomt, virker det som :)

 

Legger til litt info om Hubble-teleskopet, jeg for de som lurer,siden det var ditt oppdrag denne gangen. Kan også leses her: Info om Hubble-teleskopet

 

Hubble Space Telescope (HST), eller Hubble-teleskopet på norsk, er et speilteleskop med en diameter på 2,4 meter som styres fra jorda, og er i stand til å se mye lyssvakere objekter i verdensrommet enn hva teleskop plassert på jorda klarer. I tillegg er kvaliteten – oppløsningen – på bildene mye bedre.

 

Teleskopet er oppkalt etter den amerikanske astronomen Edwin P. Hubble, og ble sendt opp av NASA med romfergen Discovery 24. april 1990. Siden har den gått i bane rundt jorda i ca. 600 km. høyde. Oppskytningen skulle egentlig skje tidligere, men ble utsatt pga. ulykken med romfergen Challenger i januar 1986.

 

Omløpstiden er 96-97 minutter, noe som tilsvarer en hastighet på ca. 7 500 meter pr. sekund.

 

Tekniske data

Omløpshøyde: 600 km.

Omløpstid: 97 minutter

Vekt: ca. 11 000 kg.

Lengde: 13,2 m.

Maks. diameter: 4,2 m.

Strømforsyning: To solcellepanel

 

CE757724FG0010.gif

 

Bildene som kommer fra Hubble-teleskopet kan feks se ut som disse:

 

cosmoastro_hst_whirl.jpg

 

Eagle Nebula m16hubble1.jpg

 

Med en rommelig hilsen og ønske om en god helg til alle.

Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: Heh he...takk, joda, det er ganske interessangt, det er jo en litt annen type flyving enn "normalt"...hva enn normalt er?

Det er vel ingen annen simulator som gjør det bedre en denne (utenom hva du finner hos NASA ;))

Selv om det er en del og holde styr på, så er det forskjellige vanskelighets grader man kan starte med, så det er ingen grunn til og ikke prøve sim'en. Dette er vel det mest ekstreme formen for flyving som finnes vil jeg påstå, og det er jo morsomt og "få med seg" hvordan det gjøres og "oppleves" gjennom dette programmet.

 

Otto : Ja, det er en ganske spesiell "opplevelse" dette :) De har vel sluppet ett nytt mission nå, men jeg har ikke kommet meg gjennom det første enda :D Tar jo litt tid da, men det kan vel overføres til brukstid kontoen (dvs. levetid for simulatoren), så det er jo positivt.

 

Selv om det går og skippe mellom "action" delene, så kjører jeg for det meste in real time, 'litt' jukser jeg vel...men ikke mye ;) (er jo ikke helt "simulere virkelighet-sitte i romdrakt" freak heller...lol)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...