Gå til innhold

En takk til kontrollerne rundt Gardermoen i kveld!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye flygning i utlandet, da hovedsaklig Alaska og rundt alpene var det godt å igjen kunne sette hjulene på norsk jord. I kveld har jeg tilbragt min flytid i Norge, og da var selvfølgelig de norske kontrollerne rundt Oslo, Gardermoen i sitt ess!

 

Turen gikk først til Værnes, tilbake til Gardermoen, for så å fly litt IFR trening. Det ble noen missed approacher, samt full ILS. Utrolig artig å fly slike prossedyrer uten hjelp av FMC, med andre ord ved hjelp av NDB, VOR, DME etc!.

 

Mens den stakkars trønderen svirret rundt der oppe, opp og ned, høyre og venstre så holdt kontrollerne ut, og med GND, TWR, APP, og DIR online ble det mye nytt bekjentskap!

 

Jeg vil derfor rette en takk til dere som var på "jobb" i kveld, VATSIM blir ikke VATSIM uten slikt engasjement og kunnskap som dere innehar! Stå på videre, dere holder de Norske pilotene i gang! :grin:

 

------------

 

Til slutt ett lite bilde av "SwissTrans 375" akkurat idet jeg er i ferd med å etablere meg på ILS'en for siste gang i kveld.

 

takker.jpg

 

Flytypen var forøvrig en Piper Cheyenne (PA-31), selskapet som eier denne flymaskinen er stasjonert i Sveits, og har navnet TransWing. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

 

al8.jpg

 

-----------------------

 

Igjen, TAKK!

Skrevet

Bare hyggelig, litt morro å få litt "anerledes" flyvning enn bare normal "request clearens to køben, bla bla bla"... Du glemte en, ENGM_E_TWR, faktisk var den også online en stund. Ble nesten 5 timer online på OsloTwr for min del, jaja. Jeg skylder på at det er ferie (A):) Håper på å se flere som trår til det Ivar gjorde, flyr litt anerledes. Missed, osv.. :)

Skrevet

Hei hei,

 

jeg slutter til meg denne takke meldingen! :) Jeg fikk kluss med FMC i PMDG /744 og fikk en VFR app sent i går kveld til RW01R med real weather og snø. Må innrømme pulsen var på høyeste nivå en stund, det er jo ikke akkurat det 'perfekte' scenarioet da.. men morsomt og spennende var det!! :-)

 

 

mvh Nils Eriksen

Skrevet
Bare hyggelig' date=' litt morro å få litt "anerledes" flyvning enn bare normal "request clearens to køben, bla bla bla"... Du glemte en, ENGM_E_TWR, faktisk var den også online en stund. Ble nesten 5 timer online på OsloTwr for min del, jaja. Jeg skylder på at det er ferie (A):) Håper på å se flere som trår til det Ivar gjorde, flyr litt anerledes. Missed, osv.. :) [/quote']

 

Ang. missed approach ja.Jeg har aldrig hatt en sånn på vatsim,før påske helgas"crossing the pond"event.Jeg tok en tur fra cinncinatti-boston.Jeg kom oppi den værste traffikk jeg har opplevd.Da jeg fikk landing clearence,etter en visual approach,så stod ett fly enda på rwy,på vei av.Da var det bare og si"US air555 going around".Fikk ny appr clearnce for rwy 27 i Boston,med traffik over alt rundt meg.Usair 555,you got the boeing 777 at your 10`clock in sight?rgr,got the traffic in sight,sa jeg.Keep visual seperation(det var snakk om 3 NM max),og vips så var jeg i en kø.Denne gangen kom flyet før meg av rwy for jeg landa.Skikkelig freskt ATC jobb.

Skrevet

I kveld var det Anders Henriksen som ble dagens helt!

 

Så tidligere på kvelden at Kjevik var godt bemannet, men idet jeg fikk startet opp simulatoren var samtlige kontrollere gått for dagen. Valget falt da på Fagerdens som kunne tilby 4,2 km sikt og snøbyger, perfekt for litt instrument trening.

 

Tok av fra Gardermoen i behagelig vær, 30 min unna lå Fagernes. En vellykket approach, gear down.. One green! :o

 

Å håndpumpe venstre hovedhjul, samt nesehjul funket ikke, to forsøk på å "dunke" de ned i låst possisjon gjorde heller ikke susen. Fagernes var hverken ett værende sted med tanke på sikt eller alternativer for redningstjeneste ved en evt. buklanding.

 

Nesen ble derfor vendt mot Gardermoen igjen med snaue 140 knts pga. at hjulene fortsatt var ute. En rolig og kontrollert kontroller som tidligere på kvelden hadde hatt 6+ fly under sin kontroll ønsket meg velkommen tilbake, og etterspurte hvor mye fuel jeg hadde igjen. Etter litt finregning ser det ut til at vi ville ha 585 kg fuel igjen ved ankomst Gardermoen. En sprettlanding ble forsøkt her også, men hulene ville fortsatt ikke gå i lås. Det eneste alternativet var å lande i håp om at dette kun var en feilindikasjon.

 

Rullebanen ble skumlagt, og redningsbilder var på plass, setningspunkt var satt til C1, RWY01L. Hastighet fin, akkurat litt høyt, som planlagt. 200FT AGL, mixture cut og fuel pumps off. Laaaaang flare og silkemyk landing! Passasjerene hyler, gnisten står rundt oss på alle kanter og nesen dreier så vidt til venstre før flyet kommer til en stopp noen sekunder senere. Evakuering går raskt og redningspersonell er på stedet kun sekunder etter vi hadde kommet til ro på banen.

 

Takk til deg Anders for en profisjonell og knall håndtering av en slik situasjon! :)

Skrevet

Jeg syns og det var morro i går når det var såpass bra staffet på gardemoen, det som får min del var litt dumt var at jeg snakket i feil mic en liten stund, men jeg fant det jo ut det og, eller hva Ivar? hehe

faktisk førstegang jeg satt Director!

Hadde vært morro med flere sånne kvelder hvor folk bare logger seg på:)

 

Mvh Lars Petter Hassel

Skrevet

Var gøy å sitte approach på Gardermoen igår, masse fly var det!

Fikk jo nesten ikke tid til å lese inn atis når ny info kom;)

 

Når det gikk mot slutten kalte Ivar meg opp med emergency, utrolig gøy med en emergency som var litt utenom det jeg pleier å få (left/right engine failure).

Takk for en gøyal avslutning på kvelden Ivar, koste meg ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...