Gå til innhold

Sider om militære fly


Andreas Pettersen

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det vært mange utenlandske jagerfly over helgeland. Jeg har sålangt sett mirage, F-16 og tornado-fly (tror jeg). F16 drev forresten med øvelsesskyting like utenfor stuedøra her samtidig som bildene fra WTC begynte og komme inn, ca kl. fem. Normalt ville dette vært kun artig, men i denne situasjonen var det litt vemmelig [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image].

Så til saken.

Jeg var i militæret i Sørreisa for ca. ti år siden. Der hadde vi tilgang til blader og plansjer som sammenlignet jagerfly (utseende), og som viste forskjellige kjennetegn som man kunne skjeldne forskjellige typer fra hverandre på. Vi ble etterhvert eksperter på å bestemme typen på forskjellige jagere, transport-fly, helikoptre etc.

Det finnes helt sikkert sider som tar for seg dette på nettet også. Vet dere om noen slike sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he det minner meg på mitt år på Hysnes fort samt grøtsund

(og ca 1 og 1/2mnd i indre troms) Større noto øvelse og jeg stod natterstid vakt ute ved en kanon på Grøtsund og der så jeg den store fienden komme luskende sjøveien i form av ubåt rapporte straks inn og satte hele systemet i bevegelse på lik linje med enhver høvding vil jeg tro, rødfarven var kledelig når losbåten cruiset forbi med oss alle jeg i full krigsform de andre rett ut av en varm sovepose, tøffe greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...