Gå til innhold

Redningshelikopter til Florø


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

1. januar 2009 skal 330-skvadronen åpne en ny base i Florø (ligger i Sogn og Fjordane for de som ikke kjenner landet vårt). Denne basen skal være et såkalt detasjement, men hva er egentlig et detasjement i Forsvaret? Noen som kan svare på det?

 

Ellers synes vertfall jeg det er bra at det nå kommer en redningshelikopterbase her, selv når jeg mener den egentlig burde drives av en privat aktør, slik planen var.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. januar 2009 skal 330-skvadronen åpne en ny base i Florø (ligger i Sogn og Fjordane for de som ikke kjenner landet vårt). Denne basen skal være et såkalt detasjement' date=' men hva er egentlig et detasjement i Forsvaret? Noen som kan svare på det?

 

Ellers synes vertfall jeg det er bra at det nå kommer en redningshelikopterbase her, selv når jeg mener den egentlig burde drives av en privat aktør, slik planen var.

 

[/quote']

 

Et detatsjement betyr at det ikke er en "permanent" avdeling. Florøbasen vil bli drevet slik 330`s Vigra og Rygge detatsjementer ble drevet i sin tid. Dette innebærer at besetningene kommer fra de ulike 330 avdelingene (rullering), og at det i hovedsak bare blir vaktbesetningen + evt 2 teknikere tilstede i Florø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bra er det. Met tanke på at du har redningshelikopter på Sola, og Ørland som nermaste basar og eitt ute i nordsjøen, så ser ein jo fort det at samtlige helikopter treng minst ein time flytid om ikkje meir for å komme dit. Og når ein då tenker på at det nattestid kanskje går 15-20 minuttar før maskinane er i lufta frå alarmen går, så er ein kjapt oppe i mellom ein og to timar før hjelpa er der. Ein har jo i tillegg LOS helikopteret på Flesland. Men eg veit ikkje kor lett det er å få det i drift på superkort varsel på kanskje ugunstige tidspunkt. Får berre håpe at basen i Florø vert eit permanent opplegg.

 

Og eg for min del meinar at det er bra at det er 330 skvadronen som står for drifta. Det er mykje enklare med samarbeid om redning mtp helikopter-båt operasjonar dersom samtlige helikopter nyttar same prosedyren. Har ein tre ulike aktørar, har ein fort tre ulike prosedyrar som kan føre til forvirring og tap av dyrebar livsviktig tid når den\\dei forulykka treng det som mest.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det flere et ett sivilt redningshelikopter i Nordsjøen. Det er fast stasjonert helikopter på Ekofisk, Oseberg, Statfjord og Heidrun. I tillegg står det backup maskiner på land, blandt annet Flesland. Redninstjenesten i Norge er standardisert etter den såkaldte Nasjonal standard, hvor alle aktører tilfredstiller like krav på tre ulike nivå. Standarden gjelder for mil og siv SAR/ambulanse virksomhet. Så 3 ulike aktører gir ikke 3 ulike måter å gjøre tingene på. Hvor vanskelig kan det egentlig bli? Pick-up fra båt/sjø er en kurrant affære mener nå jeg. Redningsmennene i det sivile er også i stor grad rekruttert fra 330 og 337 skvadronene, med andre ord fra samme plass som oss flygere.

Los helikopteret til Lufttransport på Flesland har døgnbemannet beredskap på basen Flesland. Men kun for Los-ops, crewet består av 2 flygere + heisoperatør. Så her finnes det ingen mulighet for regulær pick-up fra sjø foreksempel, og det ligger heller ikke sakens natur at de har SAR beredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett haldt eg på å seia.

Eg seier ikkje at det idag vert nytta ulike prosedyrar. Det eg meinar er at om me får for mange ulike operatørar på SAR så vil det verta ulike prosedyrar.

 

Om det er eitt eller tjue helikopter stasjonert i nordsjøen er jo forsåvidt uninteressant når det uansett tar rundt timen å komme fram til ulykkesstaden.

Josa LOS helikopteret har kun LOS operasjonar. Men eg tenkjer nok at om det knip skikkeleg til ein dag så kjem dei nok flaksande og gir den hjelpa dei kan dei også. For det er jo noko me nordmenn er flinke til. Hjelpe til når det trengs (med unntak av enkelt tilsette vet landes nødsentralar. Men det er jo ein anna sak og treng ikkje diskuterast her).

 

Men eg meinar me to har hatt akkurat denne diskusjonen tidlegare Hans Petter :) Og etter det eg kan hugse så vart me einige forrige gang. Og mine synspunkt har ikkje endra seg hehe.

 

Ha ein fortsatt fin ettermiddag\\kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg meinar me to har hatt akkurat denne diskusjonen tidlegare Hans Petter :) Og etter det eg kan hugse så vart me einige forrige gang. Og mine synspunkt har ikkje endra seg hehe.

 

Ha ein fortsatt fin ettermiddag\\kveld.

 

Stemmer nok det Torstein, og vi er nok enige når det kommer til stykket. :)

 

HP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...