Gå til innhold

Trikset til en god landing?


Christopher Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har visst brukt litt for mye Autoland i det siste [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skulle lande visuelt med en 737-400 i dag (Fs98), men approachen var unøyaktig og jeg hadde problemer med å holde en jevn gjennomsynk og PAPI lysene på plass.

Prøvde så med ca 25 kts sidevind, uffameg [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hva er egentlig cluet til en stabilisert innflyvning og en god landing? Har ikke bare problemer med 737'en, også Cessnaen kunne vært bedre. Har hørt at V/S'en skal styres med throttle og speed med stikka, men jeg har en tendens til å gjøre omvendt, spesielt på 737.

Hva med sidevind?

Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christopher Eriksen:

Hei!

Har visst brukt litt for mye Autoland i det siste [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skulle lande visuelt med en 737-400 i dag (Fs98), men approachen var unøyaktig og jeg hadde problemer med å holde en jevn gjennomsynk og PAPI lysene på plass.

Prøvde så med ca 25 kts sidevind, uffameg [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hva er egentlig cluet til en stabilisert innflyvning og en god landing? Har ikke bare problemer med 737'en, også Cessnaen kunne vært bedre. Har hørt at V/S'en skal styres med throttle og speed med stikka, men jeg har en tendens til å gjøre omvendt, spesielt på 737.

Hva med sidevind?

Ha en fortsatt god dag.

Sidevind: nese mot vind

Har du satt deg et merke på rullebanen du skal lande på.. sikt litt forran, for under utstalling vil du fly lengre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er hvordan jeg gjør det (erfarne flightsimmere & virkelige piloter får komme med sine kommentarer). Når man skal lande i sidevind, så virker sideroret som en værhane, dvs at nesen til flyet dreies mot vinden. Problemet her er at flyet (når flygeren ser rett fram mot flynesens sentrum) ikke flyr rett fram, men på skrå (derfor kalles denne metoden for krabbe, siden krabben tutler på skrå). Siktepunktet (dvs. der du sikter på flystripen fra panelet blir til venstre for sentrum når vinden kommer fra høyre og til høyre for sentrum når vinden kommer fra venstre). Det kreves litt erfaring å finne dette sentrum som varierer med vindens styrke. Flyet vil også drifte litt med vinden, og dette må korrigeres. Ved litt erfaring så vil man også kunne legge dette inn i siktepunktet for rullebanen (dvs at man sikter litt til høyre når vinden kommer fra denne retningen. Det vil være lettere å korrigere retningen med vinden enn mot vinden (jeg bruker å legge meg litt ekstra til f.eks. høyre, når vinden kommer fra denne retningen. Hvis jeg kommer til venstre for rullebanen når vinden kommer fra høyre, så må jeg bruke mer ror enn om jeg kom for langt til venstre). Like før julene treffer bakken, så benyttes sideror for å rette opp flyet slik at flykroppen nå går langs rullebanen. Hvis man retter opp for tidlig vil vinden dra flyet bort fra rullebanens sentrum, retter man opp flyet opp for sent, så vil flyet havne på skrå av midtstripen. Så snart julene treffer bakken så trekker jeg stikke fra meg for å hindre at vinden velter flyet. Dette er faktisk kjempespendende!!!

Sideslipping har jeg aldri fått skikkelig til. Men med lavvingede fly, så er vel denne metoden litt skummell iom. at vingen som vender mot vinden fort kan skrape ned i rullebanen under landing.

Denne metoden krever en del trening.

Lykke til

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så fokusert på airspeed. Sjekk om landingspeed i air.file er korrekt. Test i ca 3000 -6000 ft. Full flap og gear down. Hold pitch ca 0 til + 2`. Juster vertikal speed til - 700 ft/min. Sjekk airspeed - dette er ca landingspeed.

Husk at du er på reverse control - Juster vertikal speed med throttle -ikke elevator.

Perfekt landing:

1. Full flap og gear down.

2. Hold pitch på 0 til 2" nose up ved hjelp av joystick. Trim så du slipper å ha press på joystikken.

3. Juster gjennomsynk med throttle til - 700 ft/min

4. Er du for høyt - throttle tilbake til VS er -1000 ft/min

5. Er du for lavt - gi gass til VS er 400 ft/min

6. IKKE juster elevator for holde airspeed eller VS.

Nesten touchdown -flare. Gass på tomgang. Pitch opp for å minske vertical speed.

Velg replay - trykk S noen ganger - og se det hele i reprise

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier:

"Airpeed har alt å si i virkeligheten. Det er så og si alt jeg fokuserer på. Ligger jeg korrekt på airspeed ligger jeg også (som regel) korrekt på gjennomsynkning. Justerer med høyderor og throttle."

Men problemet er at du vet ikke hva korrekt airspeed er. Hvis f.eks 737 skal lande med 120 knts - så kanskje air. filen er feil så du må lande med en 150 knts hastighet. Det vet du ikke.

Derfor: I FS 2000 så gjør du det omvendt. Hold pitch noe over 0 - max 2` Hold VS - 700 ft/min med throttle.

Sjekk deretter airspeed. Dette er din korrekte speed.

Prøver du på en annen speed f.eks i henhold til offisiell real ops manual så har du garantert problemer. Fokuserer du alt på denne som du sier - så er det garantert nesa i bakken eller halen i runwayen.

Hold fokus på pitch - den må ikke forandres. Juster deretter gjennomsynk med throttle - Holder du korrekt pitch så er airspeed korrekt - garantert

Det er viktig med full flap gear down for korrekt trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Det samme gjelder for øvrig ved avgang. Full gass, roterer ved 55 knop, lar farten bygge seg opp til 80 knop i groundeffecten (om banen er lang nok), klatrer ut på 80 knop til man har passert 500 fot AGL, og øker deretter farten til 90 knop, tar inn evt. flaps

Her har jeg lært at en skal ikke flate ut like etter at en letter. Men at en heller skulle holde en liten men jevn stigning til farten bygde seg opp og så klatre på riktig fart. Dette var ved et c-172 fly. Mulig det er anderledes ved andre fly, eller at det er opp til den enkelte instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På C172 pleier vi å rotere på 55-60 kts. Videre så ligger vi i ground effekt til farten er 80 kts og stigere videre ut på 80 kts, eller så stiger vi direkte på 60kts.

60 kts brukes dersom det er hindringer i utflygingen vi vil komme over med best mulig margin. Isåfall ligger vi på 60kts til vi er over hindringene før vi øker til 80kts på videre stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...