Gå til innhold

Hjelp med modellfly?


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Skulle gjerne hatt litt hjelp til bygging av et modellfly. Det gjelder ikke noe annet enn et spørsmål om sammenliming av vinger til "Seagull Arising Star 40 trainer". Det står i manualen at man skal bruke maskeringstape mellom ribbene (over duken som er festet her) på hver vingehalvdel for å beskytte duken mot epoxylimet .Så skal man lime sammen de to vingehalvdelene med epoxy. Men etter å ha limt det er det jo ikke mulig å fjerne maskeringstapen da den sitter mellom de limte flatene, er dette riktig??

 

Kanskje dum spørsmål, men har aldri bygd fly før, så det er første gang. :eek:

 

Noen som kan hjelpe?! :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vingehalvdelene skal sikkert limes til flykroppen, vil jeg tro med dette epoxilimet. Fulgte ikke limen med i byggesettet da?

 

Grunnen til at du ikke må treffe duken er at det kan skade duken, og om du ønsker å skifte duken så blir det lettere om den ikke er limt fast. Så lenge du ikke får noe lim under maskeringstapen skal det gå fint. Det er det samme som med maling. Du kan få maling på tapen, og når du tar den bort blir det fint.

 

Er litt vanskelig å svare uten å kunne se flyet. Kan du ta bilder og sende det på mail hadde det vært fint.

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se så er dette en høyvinget trainer med et vingespenn på 1,60.

 

Limer du fast vingen så:

- Vil man sannsynnligvis ikke lenger ha mulighet til å komme til radioutstyret inni flyet.

- Blir flyet ikke akkurat lett å frakte.

- Vil flyet fort bli opptenningsved om man slår vingen nedi bakken under takeoff eller landing.

 

Vingen på slike trainere pleier¨å være festet med strikk eller nylonbolter, med god grunn... Dette er mer enn god nok innfesting for en trainer på denne størrelsen.

 

Poenget er at det svakeste leddet gir seg ved et uhell, og limer man fast vingen til kroppen med epoxy så er ikke innfestingen det svakeste leddet, med de konsekvenser det får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk Petter, det var det jeg mente ja. Men her er et bilde som viser hva jeg mener. Trenger jeg maskere området jeg har merket med rød stripe, altså langs innsiden av vingen for å beskytte trekket mot epoxyen (hvis dere skjønner nå), eller bare over og under skjøten som du sier Petter. Tåler trekket epoxylimet?

 

67398.jpg

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...