Gå til innhold

Modellfly i bakken....


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

For et par uker siden drev jeg og fløy et av modellflyene mine. Det VAR et cub-fly som jeg bygde om til nesehjul. Da jeg var på finale, begynte motoren å fuske (noe den gjør minst en gang i løpet av en flight). Prøvde å få skikk på den, men den ville ikke lystre. Da skjedde det jeg vil frem til: i steden for en vanlig stall og rett ned, vred flyet seg nesten 180 grader rundt (yaw) før det gikk i bakken. Det kunne jo likne litt på en spinn, men jeg rørte jo ikke sideroret noe! Skal det sååå lite til å få flyet i spinn??? (Hvis jeg hadde prøvd å spinne det med vilje, hadde jeg sikkert ikke greid det). Det samme skjedde da jeg fløy en Muskrat i Flight Unlimited 3. Hva skjer???? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kan være at du "flikka" p.g.a balanseror eller siderorstrim?. Min Kyosho Cub har trimmet litt balanseror for å fly rett med motor, p.g.a torque. Kan det være at det er det samme hos deg, at du faktisk har hatt balanserorsutslag på stall speed?

Hvis du kanskje flyr med litt siderortrim også så har du fine spinnror [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Så et glimrende eksempel på Cuben min her om dagen...Jr. tok av med litt mye "stikka i magen". Flyet dro opp for tidlig, begynte å svinge høyre, og Jr. korrigerte med fullt venstre balanseror, som fullførte flikken [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Flyet bare fortsatte flatt til høyre og satt i det fine sikkerhetsnettet vi har på Skoger.......

Just my 2 cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som kjedde med meg [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Nesten, bare mitt fly gikk i en evige spinn under innflygingen. Og det er 3 gang jeg opplever dette under innflygingen sukk [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Kjønner ikke hva jeg gjør feil har heller ikke liten fart når jeg kommer inn.

Det versta var at jeg bomma på en okse med noen cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en snapproll vi er inne på her? Vil bare si at jeg oxo har opplevd dette under takeoff. Et par meter opp i lufta "flikka" flyet over til høyre. Noen cm unna bakken. Fikk redda flyet den gang. Nå ligger det i hobbyrommet med avknekt hale og avrevne hjul..... Det kan jo være fordi jeg trimma flyet mye.. Måtte nemlig trimme det usedvanlig mye denne gangen..... Måtte trimme mot venstre med sideror og balanseror.. Flyet flikka alltid mot høyre.... Kanskje vi får en oppklaring snart...? Inntil da lar jeg cuben ligge i den haugen det ligger i... Prøver å få Sukhoi`en min i lufta istedenfor. Sukhoi 26 akro.

Takk for alle svarene. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...