Gå til innhold

Ønsker Atc i dag Lørdag


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Når det kommer til forslag på rute kommer det litt ann på hva du har tenkt å fly, men ettersom du flyr IFR (slik som de fleste passasjerfly gjøre) følger du gjerne nærmeste airway (tenk på det som luftens motorvei) fra flyplassen du tar av fra og forlater airwayen utenfor luftrommet til din destinasjon.

 

Bruk gjerne IPPC.no sin Enroute kart når du planlegger flyturen. Link finner du her:

http://www.ippc.no/norway_aip/150307/AIP/EN_ENR_6_1_en.pdf

 

Jeg kan ta et eksempel med deg. La oss si at du skal fly en 737 IFR fra Torp til Bergen. Gå inn på linken jeg gav deg og velg ENROUTE CHART - Upper Airspace, Southern Norway.

 

torp.JPG

 

På kartet finner du (ved enden av Oslofjorden) blå skrift som sier "Sandefjord Torp". Det er der flyplassen Torp ligger. Like vest for Torp ser du en VOR (Det er boksen som heter DVOR/DME) som heter SKIEN (forkortet SKI), det kan være ditt første waypoint og det blir da ATC på Torp sin oppgave å lede deg fram til denne waypointet (enten ved hjelp av radar vectoring eller hvis du kan fly SIDen).

 

UZ300.JPG

 

Hvis du følger airwayen UZ300 ut fra SKI kommer du da til Fixet SOROX. SOROX er starten på en STAR (Standard Terminal Arrival Route) in til Bergen, men jeg vet ikke om du vet hvordan du flyr en star. Hvis du vet hvordan kan SOROX være ditt siste waypoint og du kan ta kontakt med approach før du når SOROX og ber om STARen. Hvis du ikke vet hvordan du flyr en STAR, så går det helt greit, for da ber du bare om Radar Vectoring, men da burde det siste Waypointet ditt være nærmere selve flyplassen.

 

Hvis du går på samme side som du fant Enroute kartet (den første linken jeg gav deg), så finner du litt lengre ned et kart som heter "AREA CHART -ICAO - Bergen Area"

runar.JPG

 

Nederst i høyre hjørne ser du fixet SOROX og fra SOROX går det en linje til fixet RUNAR (som jeg har satt en rød firkant rundt). RUNAR grenser på luftrommet til Flesland Approach og er et fint sted å ha siste waypoint. Herifra vil det være ATC sitt ansvar å lede deg til den rullebanen som du skal lande på.

 

Når det kommer til navigeringen så antar jeg at du ikke kommer til å ha noen problemer hvis du vet hvordan du flyr SIDs/STARs. Hvis du ikke gjør det og planlegger å få radar vectoring, så trenger du ikke noe mer avansert enn en GPS (det er også mulig å bare bruke radionavigering, men det krever litt mer arbeide). Ettersom FS ikke lar deg legge en FlightPlan i GPSen, trenger du bare å sette en Direct To til hvert fix du skal fly til.

 

Ruten din blir da med SID/STAR: ENTO - SKI - SOROX - ENBR

Og uten SID/STAR: ENTO - SKI - SOROX - RUNAR - ENBR

 

Håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...