Gå til innhold

Flyscanner


Aleksander Skoyen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på erfaringene til noen som har scanneren Maycom AR-108.Er den bra? dårlig? brukbar?

Skal muligens kjøpe den [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] og det er derfor jeg lurer på det.

Jeg bor ca. 50km unna Gardermoen.Vil jeg kunne få inn director eller tower? eller vil jeg bare kunne høre flyene rett over meg?

Håpen noen kan svare! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Mvh

Aleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Aleksander Skoyen:

Hei!

Jeg lurer på erfaringene til noen som har scanneren Maycom AR-108.Er den bra? dårlig? brukbar?

Skal muligens kjøpe den [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] og det er derfor jeg lurer på det.

Se her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=003688"'>http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=003688" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=003688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Aleksander! AR-108 er en bra radio det,du skal få inn politi,amk,brann,fly++ Angående rekkevidde så antar jeg at du som bor 5Mil fra ENGM vil få inn Approach,Director,Volmet,noen ganger Oslo Control Her ligger det en oversikt over frekvenser rundt Oslo,fikk den fra Mathias i dag. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

131.35=Director (OK)

125.05=Oslo Control sector East.

118.82=Oslo Control sector North. (ok)

118.87=Oslo Control sector South

120.37=Oslo Control sector West.

134.35=Skagerak Control

120.45=Gardermoen Approach sector West. (OK)

119.65=Gardermoen Approach sector East. (ok)

118.30=Tower West

120.10=Tower East (ok)

121.95=Gardermoen Ground (0530-2200)

120.60=Gardermoen Delivery

134.05=Farris Arrival (Torp).

128.60= Volmet (ok)

126.12=ENGM Arrival information.

127.15=ENGM Departure information

134.175=ENGM Briefing/Handling

119.100=Kjeller Aerodrome (Lillestrøm) VFR

 

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 02-06-2001: Endret av: Jonas Rettum ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg tenkte på Oslo byen generelt,men der hvor det står Oslo North control det er noe annet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Angående VOLMET. Volmet er nesten det samme som METAR i grunn men i VOLMET (Oslol) så er det en Dame/data som leser opp METAR'en for altså flere flyplasser.>Gardermoen,Flesland,Sola,Kjevik,Landvetter,Kastrup,Arlanda.

Så gjentar hun den samme regla om igjen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

VOLMET er ikke det samme som ATIS. I VOLMET kommer det kun værinformasjon, ikke noe spesifik om spesielle prosedyrer for den dagen.

ATIS der imot sier alt om hva som skjer på flyplassen.

"Runway 19R out of service due to maintenence" eller lignende.

"Do not cross illuminated stopbar".

Dette sier noe om prosedyrene, i tillegg været.

[ 02-06-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...