Gå til innhold

787 motor testet på 747 - kort film


Are Barstad

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et firma som lager deler til flymotorer. Mange av dem er til militært bruk - spesielt jagerfly i USA. Men ellers lager vi deler til Boeing og Airbus.

 

Den nyeste motoren heter GEnx (General Electric Generation X) og skal brukes på 787 og den nye 747-8. Det som er spesielt med denne er at luft ikke blir tatt ut til bruk for systemer. 787'en eller 7E7 (E betyr electric) har for det meste elektriske systemer og trenger dermed ikke air bleed fra motorene.

 

[image]http://www.boeing.com/news/releases/2006/photorelease/q1/060118a_lg.jpg[/image]

 

 

 

Her er en kort film som viser sammensetningen av motoren. Ser du hele filmen ser du en 747 med 1 motor som er større enn de andre. Det er GEnx motoren som blir her testet for så å bli brukt på Dreamliner'n.

 

GEnx på 747 film

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jetliner som ikke har bleed air.

 

Jepp - helt riktig. En av de større fordelene med dette er bl.a. at de nå sparer plass i leading edge (hvor inntak og luftveier var før) slik at de har større fleksibilitet i vingedesign - noe som er ganske synlig på 787'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...