Gå til innhold

På tokt med Orion


Gjest

Anbefalte innlegg

Etter en livlig helg, kommer alltid mandagen bardust på!

Man er sjelden klar for å stå opp på de mest ukristelige tider slik man ofte må på en mandag.

Dagen i dag var intet unntak, men jeg fikk meg en positiv overraskelse da jeg møtte opp på FKS i dag. Vakthavende major kom bort til meg og ga meg 30 minutter til å kjøre ut til Sola, og hive meg på P3C'en som stod klar til avgang!

Jeg heiv meg i bilen, og freste ut (jeg vil ikke si jeg brøt fartsgrensa), hylte inn på Sola Flystasjon og parkerte.

Det første jeg fikk da jeg gikk ombord, var en hvit plastpose - til å rope på elgen i (den fikk jeg heldigvis ikke brukt for) "Slik du isje griser til flyet!", sa kapteinen. Begynte jeg å kjenne noe, skulle jeg bare hive meg inn på dass!

Jeg fikk sitte på "kassen" fremme i cockpiten hele turen hvis jeg ville, også under t/o og landing. Jeg hadde også et sete helt bak i flyet med headset.

Området vi fikk tildelt var i skagerrakområdet, og mission var såkalt Sub and surface surveillance. Vi fløy over en ubåt som befant seg i skagerrak, og det virket som om vingene ville touche havflaten. Vi var tross alt ikke mer en drøye 60 meter over havflaten!

Da vi etter en 5 timers ubåtjakt vendte nesen mot Sola, var vi en tur over Kjevig, og hilste på kolleger på flysatsjonen der (jeg var sikker på at vi gikk inn for landing, men det er en slik flyvåpen-greie). Vi holdt minimunshøyde over Kristiansand, mens mesteparten av crew'et hadde begevet seg fram i cockpiten, og speidet etter damer! God gammeldags råning altså!!!

Det samme gjentok seg da vi kom til Lista, og vi hadde også en low pass over Sola før vi landet.

Alt i alt en aldeles strålende tur, flott vær selv om det skyet til på Sørlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Bare en liten fortelling fra meg og...

Fra sommeren '98 til sommeren '00 jobba jeg som teknikker på Orion. Jobba med våpensystemene ombord i flyet...

Og i den forbindelse har jeg vært med på endel turer med Orion. En tur som virkelig satte spor etter seg, var den gangen jeg var med på operativt tokt oppe i Barentshavet. Fikk sett en hel del, blant annet Su-27 Flanker, May (russisk sub-hunter a`la Orion , + at vi så to russiske ubåter. En "Yankee Notch" og en "Oscar II"... Sinnsykt tøft... Stupte ned på ca 100-200 fot og tok lowpass på ubåten mens vi fotograferte... Utrolig stilig!!

Og i løpet av turen fikk jeg fly selv ca 45 min. Det er vel det største som har hendt i mitt liv.... Mens vi lå og lytta etter ubåter, fikk jeg fly i det mønstret vi fløy, alt mellom 4000` og 8000`... Rått!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg satt på "kassen" bak piloten jeg også, men jeg ble henvist til setet der bak under landing og t/o. Men det var en stor opplevelse likevel.

Var vernepliktig på Fotoavd. på Andøya så det ble noen turer bl.a. over Lofoten. Så mye bilder jeg orket å ta. Det var tider...

Orion er litt av et fly [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er jo noen positive sider med forsvaret også da..

Har i min to års periode i forsvaret vært med på en del tokter med f.eks. C-130, P3C, Lynx, Sea-King, Bell, og en del fler. Men en ting vil jeg si.. Det er at den beste og heftigeste turen jeg hadde var under Cooperative Banners 2000, da vi var oppe og fotograferte hele den norske marinen og en del andre båter i konvoi ifra danmark.

PS.: Øvstebø.. husk baren på lørdag... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utne.: Ta helt av... Jeg vet nå ihvertfall at Sola ikke har noe med JHQ-North å gjøre da men... Og kalle seg for Stasjonssjef på Sola ??? Den var ny ;-D Men jeg skal informere han neste gang jeg snakker med ham i telefonen, hehe. (Skal ikke det du)....

PS.: HUSK BAREN IKVELD !!!

Øvstebø.: Nei, noe Britney blir det nok ikke, men det er jo alltids gøy å rense halsen litt.. Bare synd det ikke er karaoke, men litt mer rocka musikk. Men drikkes skal det ihvertfall..... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...