Gå til innhold

Åpen dag på Værnes


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte bare jeg skulle informere om at det arrangeres Åpen dag på Trondheim Lufthavn Værnes, lørdag 28/4-2001 fra 10:00 til 17:00.

Luftforsvaret vil stille ut F-16 og Saab Safari. Det vil bli utstilt fly fra Værnes Flyklubb og Norsk Luftambulanse vil bidra med et ambulansehelikopter. Det blir også muighet for å ta en tur fram i cockpit i et av Braathens fly.

Hvis været blir bra, kan man få en tur i helikopter eller i et av Værnes Flyklubb sine fly, mot en slump penger.

Både NSB og Flybussen kjører med sterkt reduserte priser, slik at frammøtet skal bli stort [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Må vel ta en tur dit, selv om jeg har sett disse flyene flere ganger [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

[ 26-04-2001: Endret av: Morten Husby ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Jeg har ike vært online siden lørdag for en uke siden og så er det åpen dag i dag. Hvis jeg har visst det har jeg kommet men det ble det ikke(burde begynne å lese avisene)

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin dag på Værnes i dag. For en gangs skyld klaffet det med sol og godt vær, selv om vinden kunne bli litt frisk innimellom.

Omtrent hvert eneste fly som holder til på Værnes sto ute i sola i dag, Værnes Flyklubb og Helitrans fløy runder med betalende passasjerer. På området hvor folk gikk sto det en mengde fly. Alt i fra seilfly, Cessnaer, Piper Cub, SAAB Safir, SAAB Safari, Beechcraft Baron osv. til Norwegian Air Shuttles F-50 og en F-16A(M) fra Ørlandet. F-16en kom i 11-tida og viste frem noen sprell før den landet.

Flybussen (Klæburuten) hadde en buss på området, der de kjørte turer inne på Værnes hver time med guide, Flygeleder og medlem i Stjørdal Historielag, Hans Olav Løkken. Der ble det fortalt historie om "gamle" Værnes, Værnes Hovedgård osv.

Uteområdet var på oppstillingsområdet sør for Terminal B. De hadde satt opp sperringer mellom det sør-østlige hjørnet på Terminal B og hangaren til Helitrans på andre siden av apron. Et annet område var ute ved gatene på Terminal A. Gate 32 og 31 var satt av til et Braathensfly (-700 LN-TUI) og Luftambulansen (Som ikke var der) som static display. Der var det også satt opp sperringer, slik at folk kunne gå nede på bakken rundt flyet som sto på gate 32, titte inn i hjulbrønner, bagasjerom osv. Det var også mulighet til å komme inn i cockpit og se. Selv var jeg på Værnes sammen med tre andre flyfreaks i dag. Tre av oss prøvde rollen som kabinbesetning hos Braathens. Jeg leste opp "Velkommen ombord" og sikkerhetsbrief over høyttaleranlegget i kabinen, mens de to andre sto i midtgangen med redningsvester, setebelte og demonstrerte hvordan det skulle brukes. Hadde det vært en ekte flytur ville nok passasjerene rømt fra flyet før det hadde tatt av. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Siden flere av oppstillingsplassene til flyene var sperret av i dag så vi bl.a. Widerøes -100 LN-WIO stå ved gate 33 som et annet større passasjerfly. Ellers var det ganske rolig på flyplassen, Spanair og Air Europa hadde flyvninger til Palma. SAS hadde flyvning med DC-9-41 i gamle farger, et fly som jeg ikke har sett på Værnes på lenge, det varmet! Utover det var det lite trafikk.

Det var gratis parkering så lenge arrangementet pågikk, (10-17) selv var jeg svært overrasket over å kunne bruke parkeringshuset gratis i dette tidsrommet. Inngang og guidet tur var også gratis. (Det skulle bare mangle siden det heter Åpen dag.) Det man måtte betale for var flyturer samt mat og drikke.

Ellers hadde de fleste som holder til på Værnes stilt ut tingene sine. Det var De-icingbiler, Cateringbiler, Brannavdelingen hadde tatt frem bilene sine, Luftfartsverket hadde noe utstyr m.m. Inne i terminalen var det forskjellige stands, f.eks NSB, Braathens, LV, Securitas og Politiet. Hos Securitas fikk du mulighet til å scanne sekken din for å se om du kanskje hadde med deg våpen (Man vet aldri), selv studere bildet, og evt bøtelegge deg selv om det skulle trenges. Barna hadde det gøy også. F.eks tegnekonkurranse, og lufthavnen hadde leid inn en morromann som sto og underholdet barna med ballonger og vitser. (Hele mannen var en vits spør du meg, han hadde langt, lyst, krøllete rocke-hår og rosa glitterjakke - Jalla!)

Jeg fikk tatt en del bilder, de vil nok komme på http://www.airpics.com"'>http://www.airpics.com" TARGET=_blank>http://www.airpics.com om ikke så lenge.

Det var et bra arrangement, et samarbeid mellom lufthavn, flyselskaper og andre som har tilknytning til luftfart. Men en ting lurer jeg på - Hvor var SAS? De hadde ikke bidratt med noe på åpen dag. Jeg var inne i SAS Commuters hangar, der sto det en F-50 som var inne på et lettere vedlikehold. Portene sto åpne, så jeg gikk inn, men fikk beskjed om at de var ikke med på åpen dag... Jeg spurte om jeg fikk ta et par bilder, og det fikk jeg jo, så da klager ikke jeg. Dette var allikevel en bra dag, det gode været hadde nok innvirkning på opplevelsen. Får håpe det blir flere slike arrangementer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås:

Hvor var SAS? De hadde ikke bidratt med noe på åpen dag. Jeg var inne i SAS Commuters hangar, der sto det en F-50 som var inne på et lettere vedlikehold. Portene sto åpne, så jeg gikk inn, men fikk beskjed om at de var ikke med på åpen dag...

Jeg var også inne i den hangaren, (ufrivillig) sammen med (tusen?) småunger m/foreldre. Vi fikk ingen beskjed om at det ikke var "med på" åpen dag. Smårollingene gikk inn foran i flyet, løp ned midtgangen og hoppet ut bakdøren, i armene på engstelige fedre - mens jeg forsøkte å få tatt noen anstendige bilder av cockpit.

Ellers vil jeg si, at en F-16 bråker - særlig når man står noen få hundre meter unna, og det er et sånt fint oransje lys ut fra motoren [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...