Jan Fredrik Furøy Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Hei Da kommer SAS807 med A343 også. Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Grønlien Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Du vet at hvis du flyr i .79 på FL410, så kommer du til å dra fra alle andre? Du vil ha en mye høyere groundspeed jo høyere opp du kommer, uansett om du holder samme .mach hele tiden. Trodde det var omvendt jeg... Er det meg som roter? Mitt hode sier at hvis en holder samme mach-nr, vil GS bli lavere jo høyere en kommer. Lyden går fortere i optisk tettere medium og vil ettersom luften blir tynnere gå saktere. Ved havnivå må en ha en ganske heftig GS for å nå 1,0 M i forhold til 1,0 M på Fl410. Mulig jeg snakker tull nå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Okey da er det 7timer igjen til avgang og her kommer en felles post med info... Påmeldte til nå er: Per-Kristian Jensen 738 Gate 39 CNO1015 Kim Andre Lindin 737 Gate 41 CNO801 Anders Stemland 737 Gate 43 CNO674 Daniel Larsen 737 Gate 45 CNO1023 Gunnar Grønlien 737 Gate 47 SAS1095 Chris Hernandez A330 (Gate 49) VKG Marius Helstad 763 Gate 50 AAL354 Einar Kristiansen 767 Gate 51 VBX161 Martin Meyer 767 Gate 53 VKG227 Bjørn Fredrich Pettersson 747 Ramp cargo GTIxxx Julian Barratt-Due Gate 48 Kjell Mathisen Gate 46 CNO1348 Geir Grønlien Gate 44 SAS1092 Arne Sommervold Gate 42 SAS337 Lars-Gøran Gate 40 CNO1309 Espen Furfjord Gate 38 VBX094 Johann Kjartansson Gate 36 ICE255 Daniel Johnson Gate 34 CNO984 Daniel Eliassen Gate 181 Endre Hamre Gate 182 CNO1146 Jan-Fredrik Furøy Gate 183 SAS807 Flightplan: SKI UP602 VES UZ709 CIV UN872 KOVIN UY317 RESMI UN857 DIRMO UZ365 GUERE UN860 AGN UN995 TBO UN869 NASOS UL27 ANZAN UN869 MGA Oppmøte 09:00 og depature 09:30 Eneste ATCen jeg vet om som kommer er ENGM_APP. Private voice vil være rw.liveatc.net/vbraa Kart for Norge finner du på www.ippc.no og Kart for Malaga finner du på Aena.es Da håper jeg at så mange som mulig møter opp. Når alle har møtt opp vil vi ha en liten samtale på private voice og de som ikke allerede har gjort deette, laster inn eller programerer ruten sin i FMC. Håper så mange som mulig også har scenery for Malaga som du finner på AVSIM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Du vet at hvis du flyr i .79 på FL410, så kommer du til å dra fra alle andre? Du vil ha en mye høyere groundspeed jo høyere opp du kommer, uansett om du holder samme .mach hele tiden. Trodde det var omvendt jeg... Er det meg som roter? Mitt hode sier at hvis en holder samme mach-nr, vil GS bli lavere jo høyere en kommer. Lyden går fortere i optisk tettere medium og vil ettersom luften blir tynnere gå saktere. Ved havnivå må en ha en ganske heftig GS for å nå 1,0 M i forhold til 1,0 M på Fl410. Mulig jeg snakker tull nå... Ikkje heilt galen, det der; M1 ved 0ft gir ein GS (og IAS) eit sted mellom 600 og 700 KN (avhengig av atmosfærisk trykk). M1 på FL300 gir ein GS på noko over 500 (altså redusert), medan IAS vert redusert til under 400 KN. Om du heller brukar IAS, så vert 300IAS ved 0ft også 300 KN GS (pluss/minus evt. vind) Om du framleis held 300IAS på FL300 vil GS øke til ca. 500 KN. Det vert mange årsakar til variasjonane, her har eg nemd 2 av dei viktigaste; - Lyden si hastighet avgjerast for en stor del av temperaturane; Lågare temperaturar gjev lågare hastighetar. Luft-trykk har sjølvsagt også betydning (som du påpekar; optisk tetthet), men gjev ikkje dei samme utslaga som temperatursvigningar. - IAS målast etter kor mykje luft som treff flyet, og påverkast av variasjonar i luft-trykket; lågare luft-trykk = lågare IAS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hvor blir det av bildene fra turen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Vi venter fortsatt på enten bilder, eller ihvertfall noe tekst om hva som skjedde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.