Gå til innhold

Virtual SAS Braathens's groupflight 25.Des


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Du vet at hvis du flyr i .79 på FL410, så kommer du til å dra fra alle andre?

 

Du vil ha en mye høyere groundspeed jo høyere opp du kommer, uansett om du holder samme .mach hele tiden.

 

Trodde det var omvendt jeg... "" Er det meg som roter?

Mitt hode sier at hvis en holder samme mach-nr, vil GS bli lavere jo høyere en kommer. "" Lyden går fortere i optisk tettere medium og vil ettersom luften blir tynnere gå saktere. Ved havnivå må en ha en ganske heftig GS for å nå 1,0 M i forhold til 1,0 M på Fl410. Mulig jeg snakker tull nå... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da er det 7timer igjen til avgang og her kommer en felles post med info...

 

Påmeldte til nå er:

Per-Kristian Jensen 738 Gate 39 CNO1015

Kim Andre Lindin 737 Gate 41 CNO801

Anders Stemland 737 Gate 43 CNO674

Daniel Larsen 737 Gate 45 CNO1023

Gunnar Grønlien 737 Gate 47 SAS1095

Chris Hernandez A330 (Gate 49) VKG

Marius Helstad 763 Gate 50 AAL354

Einar Kristiansen 767 Gate 51 VBX161

Martin Meyer 767 Gate 53 VKG227

Bjørn Fredrich Pettersson 747 Ramp cargo GTIxxx

Julian Barratt-Due Gate 48

Kjell Mathisen Gate 46 CNO1348

Geir Grønlien Gate 44 SAS1092

Arne Sommervold Gate 42 SAS337

Lars-Gøran Gate 40 CNO1309

Espen Furfjord Gate 38 VBX094

Johann Kjartansson Gate 36 ICE255

Daniel Johnson Gate 34 CNO984

Daniel Eliassen Gate 181

Endre Hamre Gate 182 CNO1146

Jan-Fredrik Furøy Gate 183 SAS807

 

Flightplan:

SKI UP602 VES UZ709 CIV UN872 KOVIN UY317 RESMI UN857 DIRMO UZ365 GUERE UN860 AGN UN995 TBO UN869 NASOS UL27 ANZAN UN869 MGA

 

Oppmøte 09:00 og depature 09:30 Eneste ATCen jeg vet om som kommer er ENGM_APP. Private voice vil være rw.liveatc.net/vbraa

Kart for Norge finner du på www.ippc.no og Kart for Malaga finner du på Aena.es

 

Da håper jeg at så mange som mulig møter opp. Når alle har møtt opp vil vi ha en liten samtale på private voice og de som ikke allerede har gjort deette, laster inn eller programerer ruten sin i FMC. Håper så mange som mulig også har scenery for Malaga som du finner på AVSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at hvis du flyr i .79 på FL410, så kommer du til å dra fra alle andre?

 

Du vil ha en mye høyere groundspeed jo høyere opp du kommer, uansett om du holder samme .mach hele tiden.

 

Trodde det var omvendt jeg... "" Er det meg som roter?

Mitt hode sier at hvis en holder samme mach-nr, vil GS bli lavere jo høyere en kommer. "" Lyden går fortere i optisk tettere medium og vil ettersom luften blir tynnere gå saktere. Ved havnivå må en ha en ganske heftig GS for å nå 1,0 M i forhold til 1,0 M på Fl410. Mulig jeg snakker tull nå... ""

Ikkje heilt galen, det der; M1 ved 0ft gir ein GS (og IAS) eit sted mellom 600 og 700 KN (avhengig av atmosfærisk trykk). M1 på FL300 gir ein GS på noko over 500 (altså redusert), medan IAS vert redusert til under 400 KN.

 

Om du heller brukar IAS, så vert 300IAS ved 0ft også 300 KN GS (pluss/minus evt. vind) Om du framleis held 300IAS på FL300 vil GS øke til ca. 500 KN.

 

Det vert mange årsakar til variasjonane, her har eg nemd 2 av dei viktigaste;

- Lyden si hastighet avgjerast for en stor del av temperaturane; Lågare temperaturar gjev lågare hastighetar. Luft-trykk har sjølvsagt også betydning (som du påpekar; optisk tetthet), men gjev ikkje dei samme utslaga som temperatursvigningar.

- IAS målast etter kor mykje luft som treff flyet, og påverkast av variasjonar i luft-trykket; lågare luft-trykk = lågare IAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...