Henrik Fongen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Heisann! Har lenge lurt på en ting ang den halemonterte motoren på disse flyene: Hvorfor er disse vinklet litt oppover i forhold til resten av flykroppen? Man ser det tydelig på bilder av disse flyene når de står på bakken. Tatt i betraktning at de fleste fly under cruise også flyr litt "angle-up" under cruise, vil ikke dette skape unødvendig mye forstyrrelser av luftstrømmen inn til denne motoren? Det kunne virke mer hensiktsmessig å vinkle den litt nedover for å kompensere for den allerede svake nose-up-vinklingen...? Noen med teknisk innsikt som kan svare på dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kort fortalt, Bakerst på de fleste flykropper vil luftstrømmen ha en svakt nedadgående rettning. Dette er såkalt Downwash som alle objekter som beveger seg i luft skaper. En flykropp vil også generere løft ikke bare vingen - altså trykkforskjeller. Det samme kan du se på f.eks MD80 hvor motorene er vinklet ett par grader oppover forran. Uten dette ville man altså skape unødig drag. MVH M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Fongen Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Aha; hjertelig takk! Lurt på det lenge... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.