Gå til innhold

Motor #2 på DC10/MD11


Henrik Fongen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har lenge lurt på en ting ang den halemonterte motoren på disse flyene:

Hvorfor er disse vinklet litt oppover i forhold til resten av flykroppen? Man ser det tydelig på bilder av disse flyene når de står på bakken. Tatt i betraktning at de fleste fly under cruise også flyr litt "angle-up" under cruise, vil ikke dette skape unødvendig mye forstyrrelser av luftstrømmen inn til denne motoren? Det kunne virke mer hensiktsmessig å vinkle den litt nedover for å kompensere for den allerede svake nose-up-vinklingen...?

 

Noen med teknisk innsikt som kan svare på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt,

 

Bakerst på de fleste flykropper vil luftstrømmen ha en svakt

nedadgående rettning. Dette er såkalt Downwash som alle

objekter som beveger seg i luft skaper. En flykropp vil

også generere løft ikke bare vingen - altså trykkforskjeller.

 

Det samme kan du se på f.eks MD80 hvor motorene er vinklet

ett par grader oppover forran. Uten dette ville man altså skape

unødig drag.

 

MVH

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...