Gå til innhold

Noen som har god greie på R/C fly?


andreas a berg

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Da syntes jeg det var på tide å få start på det andxre flyet mitt. Dette flyet har jeg selv bygget fra scratch som tidligere nevnt i annen post.

Dette er åsså en Cessna 182 Skylane men so mer bittleitt større med større motor. Her har jeg til og med start problemer. Motoren fungerte helt fint når jeg kjørte den inn i slutten av sommer ferien den gikk som ei kule og var hisig som bare det. Nå er motor installert på flyet og har ikke blitt startet på et par måneder nå. Jeg fikk den til og starte men den gikk bare på lavt turtall i noen sekunder også døde mototren igjen prøvd flere ganger og samme skjer. Motoren ble sprayet med våpen olje etter inkjøringen for å rense motor fra etsing av Nitro. Motoren er en Irvine .61 motor (10cc, 1,2 HP) men eksos potta er en annen enn den som motor ble innkjørt med.

 

Her er bilder av motor systemet:

[image]http://img.photobucket.com/albums/v216/andiab/Cessna005.jpg[/image]

Dette er info om Potta jeg bruker.

 

Kan potta være start problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den til og starte men den gikk bare på lavt turtall i noen sekunder også døde mototren igjen prøvd flere ganger og samme skjer.

 

Høres ut for meg som om den ikke får fuel...

Står dysenåla riktig?

Prøv å holde for eksosutblåset når du skal starte. Det øker trykket i fueltanken og vil gi motoren mer fuel.

Alternativt så kan du koble fra glødingen, gi full gass, og hold for forgasseren mens du vipper propellen rundt noen ganger. Dette vil dra litt ekstra fuel inn i motoren før oppstart.

 

Motoren ble sprayet med våpen olje etter inkjøringen for å rense motor fra etsing av Nitro.

 

Våpenolje? Den varianten har jeg ikke hørt før...

 

Forøvrig så etser ikke nitro. Problemet med nitro i motoren under lagring, er at nitro absorberer vann, og med vann i motoren så kan det begynne å ruste.

Legg merke til bruken av ordet "kan". Jeg har nemlig aldri opplevd det selv, og jeg har motorer som har ligget ubehandlet siden 1997, som er like fine.

 

Det er selvsagt lurt uansett... ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så kan du koble fra glødingen, gi full gass, og hold for forgasseren mens du vipper propellen rundt noen ganger. Dette vil dra litt ekstra fuel inn i motoren før oppstart.

Dette gjør jeg hvergang jeg starter fra cold. Men jeg trodde selv at det var fuel som var årsaken til at den ikke startet. Men den startet så lett før med den andre potta uten at jeg trngte å gjøre noe speseillt annet enn å holde foran forgasser med forgasser full åpen og dra i fuel. Men nå får jeg ikke igang på noen som helst måte. Dyse nåla er prøvd på flere instillinger som både vanlig kjøring og inkjørings stadie uten hell. Har sjekket med pakning og det ser ikke ut til å være problemet. Men jeg skal prøve å holde for eksosutblåsning og se om dette funker. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo at den potta igrunn er feil montert. Med utblåset oppe istedet for nede, så kan potta fylles med olje og fuel og drukne motoren...

 

De pottene der er designet for å sitte under motoren med utblåset pekende nedover..

 

Om det har noe å si med problemene du har nå vet jeg ikke, men du kan få problemer med tomgangen når du får den igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestilt en ny potte som er omtrent lik men bare har utblåsning nedover. Prototypen denne muffleren er montert på ska eksos utblåsning våre end over. Den potta jeg har eg nem,melig en War-bird muffler, mens potta jeg egentlkig skulla ha var en civil aircraft muffler.Så får bare håpe dette er problemet. "" Tusen takk for raske svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...