Gå til innhold

Vindretning Landing Avgang


Magnus Øverås

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an paa omstendighetene, flere faktorer spiller inn, slike som egenskapene til flyet, lengde og dekke paa rullebanen, rullebanens hellning, osv.

Mitt inntrykk er at (ivertfall her i Unaiten) er det en bestemt rullebane som brukes, dersom det er mindre en 5-6 knop vind. (Kalles 'calm wind runway'.) Er det mer en dette brukes den rullebanen som gjoer at man faar mest mulig motvind.

Men f.eks. her paa min lokale flyplass er hellningen paa flyplassen saa stor at man bruker rwy 26 med bakvind helt opp i 10 knop.

Og dersom kun den ene retningen paa rullebanen har straight-in approaches (Det vaere seg ILS, VOR DME e.l.) og vaeret gjoer det vanskelig/umulig aa sirkle rundt for aa lande inn i vinden har man ikke saa mye valg...

Aa ha vinden i ryggen oeker kravet til rulle-lengde ganske kraftig, baade under takeoff og landing. Men dersom det er nok rullelengde tilgjengelig er det forsaavidt ikke noe galt aa ta av/lande med vinden i ryggen, uansett vindstyrke.

En av de viktigste tingene man gjoer under planlegging av en flight er aa sjekke nettop dette; Hvordan vil vinden vaere, hvor mye rullebane er det, hvor mye rullebane maa flyet ha dersom det er X knop motvind/bakvind, osv.

Bakkehastigheten blir jo stoerre, saa dersom noe galt skjer mens man fremdeles er paa bakken vil skadeomfanget oeke..

Saa vidt jeg vet er det ingen regel som sier at man ikke kan ta av med X knop tailwind, det hele koker ned til aa beregne hvor mye rullebane man trenger foer man tar av/lander.

Haaper dette har vaert mer oppklarende en forvirrende. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...