Gå til innhold

Noen russiske spørsmål!


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hva det flyet som en av de russiske produsentene har produsert heter...det eneste jeg husker av det er at den likner veldig på airbus 340!Noen som vet?

Har også sett bilder av Tu-144, og dette er meget likt concorde! Hvorfor bygger russerne fly som er nesten identiske med andre fly??(eller var det kanskje russerne som bygde det først?)! Noen som vet om Tu-144 ble brukt i rute, og evt hvor lenge de ble brukt?

 

Håper noen kan svare ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva det flyet som en av de russiske produsentene har produsert heter...det eneste jeg husker av det er at den likner veldig på airbus 340!Noen som vet?

Du har Il-86 og etterfølgeren Il-96, laget av Ilyushin. Og det er A340 som ligner på disse, da Il-86 ble lansert ti år før det første studiene til A340 ble publisert ""

 

Har også sett bilder av Tu-144, og dette er meget likt concorde! Hvorfor bygger russerne fly som er nesten identiske med andre fly??(eller var det kanskje russerne som bygde det først?)!

I tilfellet med Tu-144, så hadde russerne gjennom spionasje fått tilgang til en rekke byggetegninger, og følgelig var det mange likheter. Men, når en skal bygge et fly for 100-150 pax i mach 2+, så blir de fort ganske like uansett;) En ting greide ikke russerne å kopiere, vingene til Concorde... Tu-144 fløy første gang to måneder før Concorde.

 

Noen som vet om Tu-144 ble brukt i rute, og evt hvor lenge de ble brukt?

I desember 1975 hadde maskinen sin første kommersielle supersoniske flight, med frakt og post, første paxflight var november 77, mens siste paxflight var i juni 78, etter kun 55 flighter med pax. De ble brukt i flyvning av frakt inn på 80-tallet. De fløy pax mellom Moskva og Alma Ata, og senere også frakt mellom Moskva og Khabarovsk med Tu-144D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...