Erik Schøyen Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Tenk deg at du skal forklare en i d i o t (les: meg) hvordan man klarerer en visual approach. Fortell da i detalj hvordan jeg skal gjøre dette. MER enn gjerne med fraseologi-eksempler. Får forskjellig beskjed fra alle som liker den slags... Nå vil jeg ha et svar Siter
Erik Schøyen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Skrevet 17. oktober 2006 Ha. Jeg fant det ut selv - i IFR-fraseologimanualen. Ja, ok. Jeg har kanskje vært litt dum som ikke har sjekket der. Men likevel et spørsmål til: (kanskje jeg finner svaret på det også før jeg får svar her:) Når piloten har spurt om visual app, og jeg har svart "report field in sight" - skal jeg da vectorere han eller flyr piloten da på egen navigasjon? Skal piloten fortsette å følge STAR? Og for å spørre riktig dumt: Dersom man kan fly på egen navigasjon - blir ikke det som å gå fra IFR til VFR flygning? (M.a.o. når ATC sier: report field in sight, så går man de facto fra IFR til VFR-flyging?) [Og for de som lurte, uten de kjedelige detaljene: Pilot: req vis app, rwy 09 ATC: Report field/runway in sight Pilot: Have the filed/runway in sight ATC: Clr vis app, rep on final Pilot: On final ATC: clr to land] Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 17. oktober 2006 Skrevet 17. oktober 2006 Når den kjente "report field in sigt" lyder over radioen så har pilotene motatt en vektor eller fått beskjed om å fly inn mot et punkt som tårnet vet det er mulig å se flyplassen fra. Pilotene flyr da i den retningen eller mot det punktet til de ser flyplassen, og rapporterer dette tilbake til tårnet. Det er først når de ser flyplassen at de kan fortesette på en visuell approach. Siter
Erik Schøyen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Skrevet 17. oktober 2006 Takk, Ivar Nu går alt så meget bedre! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.