Gå til innhold

Tyfoner og denslags


Espen Furfjord

Anbefalte innlegg

Noen andre som har vært plaget med utilgivelig vind i nord i kveld. Kom inn mot Andenes for en time siden med 90-150knops vind fra nord. Den ble gradvis kraftigere under 10000ft. På 3000ft under final kom et kule bak på over 400knots som naturligvis ga fulstendig rundkast på flyet. Ramlet ned til 1000-1500fot på få sekunder der vinden roet seg på 100knop og jeg klarte med et under å berge flyet. Fløy deretter mot Evenes for å prøve meg. Men der lå vinden på 130knop fra vest. Så det bar tilbake til Bodø med vind som avtok mer og mer og tilslutt var nede i 20knop over fauske. Så låste pc'en seg selfølgelig.

Restartet og logget på i Bodø og her var det nå 130-160 knops vind på bakken fra øst. Flyet sto bokstaveli talt å hoppet. Etter 2 min roet deg seg til 20 knop.

 

Edit: Metaren for alle disse plassene sa mellom 10-15 knops vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig rått! ""

SquawkBox du brukte eller?

Skulle tadd meg en flytur der, men valgte ENHV-ENHF i stedet ""

Mye vind der og. 12 knop med 35 i kastene, så flyet ble kastet til høyre og venstre. Spesielt under landing i Hammerfest hvor jeg plutselig lå 50 meter til venstre for rwy med ca. 100 meter igjen. Ble nesten go-around der ;P

 

Men tilbake til det du skrev: merkelig dette med 400 knop vind :S

Hvis det er så mye vind i Norge, er det merkelig at vi ikke har sett det på nyhetene :S

For min del tror jeg ikke det er en serlig stor sjanse for så mye vind her i Norge ""

Noen andre som kan forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som at du hat opplevde en liten vind-bug .. Ble selv utsatt for det for noen år siden da jeg fløy på Vatsim/SATCO.. Fløy like ved Chicago da jeg plutselig fikk en ekstrem vind.. husker ikke hvor mye, men et sted mellom 600-800 knop tror jeg, om det ikke var enda mer ""

 

Tror ATCen lurte litt på hva jeg drev med siden han spurte: Are you still with me ? ""

 

Bruker kun ActiveSky nå til å laste ned vær. Den som er integrert i squawkbox har en del feil og mangler synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Har opplevd det samme en gang på SATCO for mange år siden med 6-800 knots vind som dukket opp i Sognefjorden og sendte meg rett i avgrunden.

Samme sak som Tom Stian opplevde i Chicago.

 

En F-16 som sto på Andenes samtidig som jeg måtte avbryte hadde 7 knops vind på bakken, å merket såvidt jeg vet ingen unormal vind under avgang.

En bug er det, men litt rart at andre med samme værdata ikke hadde samme opplevelsen. Kan jo ligge i fsuipc også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...