Gå til innhold

Radioscanner og QNH


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål om QNH. På Bardufoss lufthavn er elevation sånn rundt 250 ft over havet. Når man benytter standard QNH som er 1013 viser høydemåleren 250 ft nede på bakken, altså det som er flyplassens elevation over havet. Men QNH varierer jo. Lørdag 13.01 var QNH 1014 på Bardufoss mens en annen gang var den 995. Men når vi da stiller inn 995 i høydemåleren så viser den jo en annen høyde enn det som er elevation. Kan noen forklare meg hvordan dette med QNH og lufttrykk fungerer og hvordan man skal gjøre dette? Og tilslutt: jeg har tenkt å bestille en radioscanner hos livenews, er det noen som har forslag hvilken jeg burde bestille??

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Ehhh. årsaken til at du skal justere QNH på barometeret i flyet er nettopp fordi luftrykket varierer, og når luftrykket er noe annet enn 1013 hPa vil ikke høydemåleren din (barometeret) vise høyden over havet.

Om du har testet dette i fs og fått feil utslag på høydemåleren er det fordi du ikke har satt trykket i været (dvs trykket utenfor er fortsatt 1013).

Av radioscannere kan jeg anbefale UBC3000XLT, har en slik selv (skal faktisk selge den nå, med endel ekstra utstyr, mail meg om du er interessert).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja sånn kan det gå.

Standard setting er vel ikke akkurat det man kaller QNH.

Standard setting bruker man når man skal fly flight levels. QNH brukes når man skal fly høyder AMSL.(dvs klokka viser elevasjonen til flyplassen når man setter ned hjulene) QFE brukes når man skal fly høyde AGL (dvs klokka viser 0' høyde når du er på bakken.)

mvh

Geir Tore Gravdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først:

ISA (ICAO Standard Atmosphere, standardatmosfæren):

Lufttrykk MSL: 1013,25 hPa.

Temp MSL : +15 gr C.

Temp gradient: 2 gr/1000 ft (til 11 000m, -56,5 gr C).

Tørr luft.

 

QFE:

Dette er lufttrykket i flyplassens referansenivå. Når høydemåleren settes til QFE, vil den vise høyden over rullebanen i ISA, altså 0 når flyet står på rullebanen.

QFE kan ikke brukes til terrengklarering.

QNH:

Lufttrykket på plassen "redusert" til havets nivå etter ISA. QFE gis altså et tillegg tilsvarende trykkforskjellen til MSL i ISA.

Når høydemåleren er satt til QNH, vil den vise høyden over trykkflaten QNH i ISA, og derved korrekt høyde over havet når flyet står på banen.

QNE:

1013,25 hPa. Når høydemåleren settes til 1013, vil den vise høyden over 1013 hPa-flaten i ISA, og brukes ved flyging på FL (flight level).

Høydemålerinnstilling til QNE vil gi korrekt høyde bare når atmosfæren er lik ISA.

QFF:

Lufttrykket på plassen redusert til havets nivå etter den aktuelle atmosfærens egenskaper. (QFF=QFE+temperaturavhengig tillegg for høyden.)

QFF nyttes som trykkangivels på meteorologiske bakkekart, og nyttes ikke som innstilling av høydemålere på fly.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...