Gå til innhold

Forkortelser, forkortelser..


Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg synes at det er veldig mange forkortelser som jeg ikke skjønner så mye av... Derfor lurte jeg på om noen kunne beskrive disse forkortelsene og ordene:

-CAT I/II/III

-Initial ("Climb initialy to FL190")

 

(Jeg vet det ikke var så mange denne gangen, men det kommer nok fler)

Mvh Patrick Møller JohansenVBX109

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Patrick Møller Johansen skrev:

-CAT I/II/III

-Initial ("Climb initialy to FL190")

 

(Jeg vet det ikke var så mange denne gangen, men det kommer nok fler)

Mvh Patrick Møller JohansenVBX109


Hei.

Her er en grei forklaring på Approach kategoriene som du spør om:

  1. Category I (CAT I) – provides approaches to a decision height down to 200 feet and a basic visibility of ¾ statute miles or as low as 1,800 feet RVR.
  2. Category II (CAT II) – provides approaches to a decision height down to 100 feet and an RVR down to 1,200 feet.
  3. Category IIIA (CAT IIIA) – provides approaches without a decision height (down to the ground) and an RVR down to 700 feet.
  4. Category IIIB (CAT IIIB) – provides approaches without a decision height and an RVR down to 150 feet.
  5. Category IIIC (CAT IIIC) – provides approaches without a decision height and RVR. This will permit landings in "0/0 conditions", that is weather conditions with no ceiling and visibility as during periods of heavy fog.

initial climb til FL190 er vel den høyden du er klarert til i første omgang. Tårnet vil gjerne gi deg en slik klarering , og så kan du vente deg en høyere klarering av Departure controller/ eller CTR.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og i tillegg får du denne:

Som Jan Roar sier, intially climb til en høyde er midlertidig - "inntil videre" . For de flyplassene som har TWR og APP/DEP er det DEP som gir clearance til "mellomdistanse" før Control gir final FL ifølge flightplan - eller annen høyde ettter request fra flyet.

RVR er Runway Visual Range - det vil si hvor langt du kan se horisontalt når du lander.

Se forøvrig http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/002813.html" TARGET=_blank> denne diskusjonen for ikke mange dager siden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Roald

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...