andreas a berg Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hei! Sitter å studerer jett motorer. jeg har funnet alt om en vanlig "turbofan jet" men nå prøver å finne ut hvordan en egentlig turboprop motor funker. Er det noe lignende helikopter motor? Er det noen her som har tegninger og instruksjoner om turboprop motorer? Da tenker jeg helst på noe lignende som Raytheon B200 motoren. Dere ser på skolen har vi jo en Piper Cheyenne 2 i hangaren. Hvist noen tar handi inn i eksos potta helt foran nesten med proppelen så kjenner man en FAN der. er denne for kjøling? og hvordan funker det med utslipping av eksos? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jharrroe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/aturbp.html Er denne linken av interesse? mvh. jhr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas a berg Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Hei tusen takk. men problemet nå er nå vet jeg hvordan dash 8 motorer fungerer. De har jo utslipp bak. Men som F.eks Beech B200 har jo 2 eksos potter foran! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Beech-motoren er montert baklengs. Luftinntaket er under motoren, og luften snus 180 grader inne i motorhuset, slik at eksospottene altså sitter foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Legger ut noen bilder av PT6 motoren... Luften snus opp til flere ganger i denne konstruksjonen. Men den fungerer jo i all hovedsak likt resten av gassturbinmotorene nemlig: Suck, squeeze, bang, blow. Du får faktisk noen pund skyvekraft ut av eksos stackene, som desverre ikke er med på dette bilde da.. [image]http://www.pwc.ca/en/img/schema-pt6a.gif[/image] [image]http://home.online.no/~unnkamik/13.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Den "Fanen" du kjenner heter turbin, i PT6 motoren som vi opererer, er det 3 turbinsteg, en Gas Generator, som driver kompressoren og alt mikkmakk på gearboxen. Bak Gas Generatoren (eller foran om du vil...) er det 2 steg med "Power Turbin", denne er igjen koplet til en reduksjonsgearbox som igjen driver propellen. Ja det er 2 eksosuttak, men luften kommer fra samme plass, og du kan stikke handa fra den ene siden til den andre om du vil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas a berg Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 tusen takk for svar da fikk jeg svar på det jeg lurte på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.