Gå til innhold

Scanair, flypark osv...?


Anders Presterud

Anbefalte innlegg

Hei!

På slutten av 80-tallet var jeg på en chartertur til Lanzarote. Reiseoperatøren var Ving-reiser og flyselskapet var Scanair. Dette var egentlig før min tid som seriøs flyinteressert og derfor kan jeg ikke huske hva slags fly som ble benyttet. Scanair hadde vel bare utrangerte SAS' DC-8 og -10? Er det noen der i de tusen hjem som vet hilke fly Scanair vanligvis brukte til Lanzarote? Bare nysgjerrig liksom...

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til Lanzarote brukte Scanair på slutten av 80-tallet DC-8-63 (og noen andre versjoner tror jeg), DC-10-10, MD-82 og MD-83.

Dette var da fra 1988. DC-10'ene var på den tiden ikke utrangert, men i fin tilstand. De ble bygget rundt 1980.

Jeg fløy med de flere ganger.

Derimot fløy jeg aldri med deres DC-8, men det er mulig at den var noe sliten siden det var rundt 88/89 den siste DC-8 forlot Scanair.

Fra 1985 til 1986 (eller 87) brukte de også A300.

Hvis du har flere spørsmål angående deres flåte eller selskapet generelt, kontakt meg på scanair@online.no

MVH,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

Det var nok DC-8 du fløy, ettersom de ikke fikk MD-80'ene før i 1991, var bare jeg som husket litt feil.

Fløy du i 1988 må det ha vært SE-DBL DC-8-63 Bodil Viking,

men hvis du fløy i 89 må det ha vært OY-SBL DC-8-63 Svea Viking.

DC-10 er en sværing ja :-)

Håper du fikk informasjonen du trengte.

Hilsen Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...