Gå til innhold

TAS eller KIAS


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

I realismesettingen i FS2K så kan man velge om det skal vises IAS eller TAS.

Hva er mest vanlig å ha som setting her? (har merket meg at dersom jeg setter IAS så går motorne for fullt uten å nå opp til den speed som er satt i speedsettingen på autopiloten)

Hva med manuell light controll, gyro drift (hva betyr det forresten) og autorudder?

Jeg har bare krysset av for manuell light controll!!

------------------

Einar/A happy simmer

LN-EHA/VBX114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

TAS är "True Air Speed" vilket är den verkliga hastigheten.

IAS är "Indicated Air Speed" vilket är den hastighet som planets pitotrör ger. Pitotröret känner nämligen av vilket tryck den utsätts för och desto fortare det går desto högre tryck blir det på pitotröret. Självklart ger den här mätningen dålig precision vilket leder till att IAS och TAS skiljer sig något. Dessutom påverkar tryckförändringar beroende på höjd och barometervärde mätningen också.

Din inställning bör vara IAS för att ge en realistisk flygning.

Mats Findell

Grängesberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar.

Du bør absolutt velge IAS, siden det er dette som kommer opp på fartsmåleren på flyene irl, forskjellen gidder jeg ikke komme inn på her, det er for mye å skrive så tidlig på morran [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Manual light controlls er vel styring av lysene ville jeg tro, ha den på manuell.

Gyro drift er rett og slett om gyroen(e) skal drifte når du flyr, og her har seff MS driti seg ut (igjen).

På småfly er dette riktig, dvs at gyrokompasset ditt drifter med tiden (i virkeligheten justerer vi dette opp mot magnetkompasset hvert 10.-20. minutt, men store fly har seff automatikk som gjør dette for deg, men det har MS glemt, så om du flyr med denne funksjonen påslått på b737 f.eks. så får du deg en overaskelse (jeg husker en av de første gangen jeg fløy ut fra flesland i 737 med denne funksjonen påslått, uansett pokker hva jeg gjorde ville ikke autopiloten fly i den retningen jeg ville og årsaken var at gyroen hadde driftet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Så flyr du småfly (med småfly mener jeg da ikke slik som dash8, saab340 osv, disse har også automatikk som justerer for gyrodrift) så har du denne påslått og justerer gyrokompasset ditt med jevne mellomrom, flyr du større fly har du den avslått.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...