Gjest Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Nå har vel SAS 4-5 F50 maskiner igjen, og det er ikke mer enn et halvt år siden at SAS gikk ut og sa at disse maskinene var moden for utfasing. Dette ble sagt da det ble bestemt at Widerøe skulle fly på SAS sine ruter på vestlandet/nordvestlandet. Men da dette ble omgjort igjen var visst de samme F 50 maskinene veldig bra til å fortsette å fly samme rutene som før.. Regner med disse maskinene er brukbare, men vet de har hatt "masse" tekniske problemer de siste årene. De har varit "mogen för utfasning" i flera år, men det betyder inte att de håller dålig teknisk standard. SAS har alltid haft som policy att byta ut sin flygpark medan flyg individerna är "unga" nog att få sig jobb andra platser. Hur länge en flygmaskin får flyga bestäms av antalet flygtimmar och cycles (starter och landningar). Man följer upp den tekniska standarden enl. en plan satt av tillverkaren, och om man upptäcker fel så blir de åtgärdade såvida inte det är för dyrt i förhållande till den förväntade gångtiden. Att våra FK50 har haft "masse" tekniska problem, som du uttrycker det, stämmer till dels. I perioder har vi haft allt för många inställda flygningar, och i andra perioder har statistiken varit bättre än för någon annan operatör... Att flyplanen är "gamla" (ca 15 år) är endast en liten del av sanningen. Problem med att få reservdelar är ett problem. Att man lagt ned SAS Commuter, flyttat teknisk bas till Bergen, och till sist sparkat de flesta av de gamla Commuter teknikerna som kunde Fokkern utan och innan, är andra problem. Planeringen är ett mycket stort problem... Vi har teknisk bas där vi inte har nattparkerade flygplan, och allt för korta turnarounds. Detta har medfört att vi tagit med tekniker på sista flygningen för dagen. Denna tekniker har sen fått stå utomhus på natten och genomföra service. Dessutom så opererade vi länge utan reserv flygplan... Så att man vill utfasa Fokkern betyder inte att de är en säkerhetsrisk, som du antyder. Man vill nog gärna ersätta de med andra flygplan, men med vilka..? Fokkern passar gott i det segment den opererar i, och en bättre ersättare har man inte fått tag i. Q400? Ja, men den blir igen lite för stor och har stora begränsningar på vinteroperation på kortare banor. Q300? För lite Cargo. Siter
Truls Meek Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Så att man vill utfasa Fokkern betyder inte att de är en säkerhetsrisk, som du antyder. Man vill nog gärna ersätta de med andra flygplan, men med vilka..? Fokkern passar gott i det segment den opererar i, och en bättre ersättare har man inte fått tag i. Q400? Ja, men den blir igen lite för stor och har stora begränsningar på vinteroperation på kortare banor. Q300? För lite Cargo. Nå sa ikke jeg at de var en sikkerhetsrisiko, det tror jeg heller ikke de er. Er enig i ditt synspunkt på hva som kan være årsakene til mange innstilte avganger osv.. Q400 hadde passet ypperlig som en erstatning, og q300 hadde passet bra på vestlandsrutene. Det var dette Widerøe presenterte i sitt ruteopplegg dengang dette var aktuelt. Men.....Cargo ja. Her stiller F50 dårlig opp gitt. Både Q300 og Q400 har mye bedre cargokapasitet enn F50. Q400 har faktisk større kapasitet enn en B737-500/700 til sammenligning. Og spesielt lasteluken på Q400/300 er stor, faktisk mye større enn B737 noe som kunne medført et bedre tilbud for ikke minst oljeindustrien som sliter med å frakte ting med fly da disse kolliene er større en hva som går inn i F50/B737. Litt avsporing fra tråden, men.. Truls Siter
Gjest Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Nå sa ikke jeg at de var en sikkerhetsrisiko Nej du skrev: "Men da dette ble omgjort igjen var visst de samme F 50 maskinene veldig bra til å fortsette å fly" Så då trodde jag du menade att SAS sagt att de inte var "bra til å fortsette å fly" när de sa att FK50 var moden till utfasning... Men.....Cargo ja. Her stiller F50 dårlig opp gitt. Både Q300 og Q400 har mye bedre cargokapasitet enn F50. Ja, att Q400 har bättre kapacitet är väl inte så konstigt eftersom den är större än Fokkern. Men det klagas runt omkring på stationerna i Nord om att det är värre att ta full last med PAX och Cargo i -300 än det var i FK50... Siter
Sverre Vik Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Trist å se en av NAS sine F50 slik men slik er livet. RIP Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.