Gå til innhold

"North Flying"


Gjest

Anbefalte innlegg

Her er en "liten" episode som dette flyselskapet var innvolvert i for noen få år siden:

Selskapet fløy for Air Stord på strekningen mellom Lista og Oslo. En søndag var det svært mye tåke og da jeg hørte flyet nærme seg, skrudde jeg på scanneren for å høre hva som skjedde. Etter et par forsøk på å lande, meldte piloten at han ville avbryte og fortsette til Kjevik. Det var ikke før neste dag at jeg så i avisen hva som egentlig hadde hendt. Flyet hadde på sitt tredje forsøk på å lande fortsatt under minimumshøyden og tatt bakken med et hjul på rullebanen og ett hjul på gresset utenfor. Til alt hell traff det ingen landingslys. Piloten tok straks av igjen og landet uten uhell på Kjevik. Ikke bare unnlot han å melde fra til AFIS-fullmektigen på Lista, han sa heller ingenting til passasjerene som må ha vært rimelig i villrede om hva det kraftige smellet de følte var. Selv ikke da de landet på Kjevik fikk de skikkelig informasjon. Dette førte til at Air Stord sa opp kontrakten med øyeblikkelig virkning og hyrte inn CoastAir fra den påfølgende uken.

Det hører også med til historien at jeg ved flere anledninger observerte at de måtte gjøre go around i god sikt og lite vind samt at passasjerer fortalte at pilotene pleide å stikke en kulepenn ned i throttle-kvadranten for å holde disse spakene på plass under takeoff. Mener at det er normalt at begge pilotene holder på disse i tilfelle de må avbryte takeoff'en.

Steffen

-------

VBX096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PF SKAL holde hende på power spakene (throttle) til V1 er nådd ja, men da skal faktisk (eller bør heter det vel) hendene vekk slik at piloten ikke skal bli fristet til å avbryte avgangen etter V1. Dette gjelder da "større" fly. På de aller minste flyene så holder vi en hånd på throttle under hele avgangen og til vi har kommet 500 fot agl. Mulig at dette gjelder for henholdsvis 1 og 2 (eller flere) motors fly, men det er jeg ikke sikker på.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...