Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurer på når atc sier call unicom 122.8 så er jo det greit ,får da er det jo ingen atc online men jeg har enda ikke klart og skrive til unicom for jeg setter frq til 122.8 men unicom står ikke i atc listen på sqakbox3.0 noen som vet hva jeg skal gjøre? får og få kantakt?

Skrevet
Når det ikke er noen ATC logger du på 122.80 (Unicom) som er en ukontrollert frekvens. Der du rapporterer via tekst hvis du skal lande, ta av osv.

""

Med fare for at gentage hvad Mathias netop har sagt, så er 122.80 unicom en frekvens uden ATC.

Den bliver brugt på VATSIm til hvis du flyver i et område uden ATC (Fordi vi ikke kan sidde online hele døgnet "" ).

Måden du bruger Unicom på er at du med tekst (!) skriver hvad du laver - hvis det er i andres interesse.

For eksempel:

SAS123: EKCH - Taking of RWY 22R for NORA6C DEP. Climb FL340. Dest ENGM

SAS123: EKCH - turning final RWY 04L, 10NM out

SAS123: EKCH - RWY 04L vacated

SAS123: EKCH - Taxiing to term via B Z P. Giving way to SAS321

Gør dig selv, og alle andre den tjeneste at starte med at skrive hvor du er (som EKCH ovenfor).

Desuden brug kun unicom hvis der er andre fly i nærheden der har brug for denne information.

Det er irriterende at læse et fly reportere alle punkter i en flyveplan, eller hvor han kører hen i en eller helt tom lufthavn.

Men er der andre fly i nærheden der kan bruge informationen til noget så skriv løs.

Vær opmærksom på, at du ikke kan bruge voice på 122.80 unicom. Kun tekst.

Du bruger unicom ved at indstille radioen (NAV1) på 122.80

God weekend.

/Peter

Skrevet

Min fejl min fejl...

Naturligvis på COM1

(Sommervarmen har steget mig til hovedet!)

Du kan slet ikke tune 122.80 på NAV1.

Når du har tunet COM1 på 122.80 er der helt stille, men du kan skrive tekst-beskeder og vil modtage tekst-beskeder om andre positioner.

Beklager forvirringen.

/Peter

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...