Gå til innhold

Merkelig!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sann!

Da jeg kom hjem fra skolen i går og satte jeg på scanneren på Værnes aproach.Så i det et BRA fly var ca over Selbusjøen og fikk beskjeden "BU 12x contact tower on 119.4. so long" Når da piloten gjentok det hørte jeg en en pipelyd etterfulgt av en stemme som sa "pull up, pull up" I bakgrunnen. Var det en feilmelding eller lå han så utrolig lavt?

Skrevet

Hei, PULL UP PULL UP er en warning ifra GPWS systemet (evt EGPWS) om at man skal trekke i stikka, årsaken er at datamaskinen har funnet ut at det kan ligge fjell foran flyet. Nå vet ikke jeg hvor selbusjøen er (har ikke gidda se på kartet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), men innflygingen til rwy27 på enva er kjent for slike advarsler (nå er ikke terrengdatabasen modellert i PS1 tror jeg, for jeg har aldri fått slike advarsler på innflygingen til enva der, men har fått dem når bakken kommer for nærme). Årsaken er selvføgelig at det ligger mye fjell der.

Det var nok muligens ikke en feilvarsel du hørte, men et varsel som kommer fordi datamaskinen ikke vet hva piloten har tenkt å gjøre, ergo har den regnet ut at om flyet fortsetter og holde den kursen, farten og høyden (evt descent) som det har i øyeblikket vil det innen kort tid fly i fjellet, men før det går så langt har piloten skiftet kurs eller høyde (noe som også var planlagt før warningen gikk) og katastrofen er unngått [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Hei,

I går fløy de visuelle innflyvninger inn til 09 slik været har vært de siste ukene nå. Og under visuelle forhold kan de gå lavere, enn om de ikke hadde hatt visuell kontakt med bakken.

Gjerne lavere enn hva flyets GPWS liker. Dermed begynner stemmen i GPWSen å klage. Jeg har snakket med en SAS 737 kaptein som får denne meldingen omtrent hver gang han flyr visuellt inn til Værnes, både 09 og 27, så det er ikke unormalt.

(GPWS = Ground Proximity Warning System)

- Kjell Arild -

Værnes Scenery: http://home.online.no/~kjbersas/vaernes"'>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes" TARGET=_blank>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes

Skrevet

...eller det er foretatt en funksjonstest av GPWS (Sys Test). Denne kan gjøres på bakken, og på noen av flyene kan den også gjøres når flyet er i lufta med radiohøyde over 1000 fot. Varsel for Below G/S og GPWS INOP tennes. PULL UP og WINDSHEAR varsel tennes. I tillegg stemmevarsling (Synth voice) GLIDE SLOPE, PULL UP og WINDSHEAR.

Hilsen Roald

PS

Men Kjell Arilds forklaring er jo absolutt grei, det kan være innflygingstraseen som er årsak til varsel. (Jeg så ikke postingen din før jeg sendte min.)

[Endret av Roald Hansen 13-10-2000.]

Skrevet

Riktig at det ble fløyet visuelt inn til Trondheim, Værnes i går. De siste dagene har det vært mye sør østlige vinder i Trondheimsområdet, noe som gjør den siste del av innflygningen inn mot RW 09 litt turbulent. Som du skrev ovenfor hørte du stemmen fra en Braathens maskin..BU 12X noe som tyder på at dette var en Braathens maskin på vei fra Oslo i går ettermiddag. Fløy selv fra Oslo i går, og hadde innflygningen visuelt inn mot RW 09. Går ut ifra at du hørte meldingen i det flyet kom inn over Hommelvik, i den siste del av innflygningen før maskinen dreide mot RW 09. I den siste delen av innflygningen går flyene forholdsvis lavt over fjelltoppene i Hommelvik, før flyet med full flapsetning gjør en forholdsvis bratt nedstigning før landing på RW 09 i de vindforhold som har vært der de siste dagene.

Skrevet

Riktig som du skriver at vi går godt nord om centerline på RW 09. Dette gjorde vi i går også, for så å komme opp mot vinden for så å styre rett inn mot centerline på RW 09. Bruker litt mer motorkraft med full flapsetning, og enkelte kan merke landingene som harde når man setter flyene hardt ned. Dette er en bevist manøver, mange meter ubrukt rullebane har man ikke bruk for, som man sier på flyspråket.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...