Gjest Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Hei sann! Da jeg kom hjem fra skolen i går og satte jeg på scanneren på Værnes aproach.Så i det et BRA fly var ca over Selbusjøen og fikk beskjeden "BU 12x contact tower on 119.4. so long" Når da piloten gjentok det hørte jeg en en pipelyd etterfulgt av en stemme som sa "pull up, pull up" I bakgrunnen. Var det en feilmelding eller lå han så utrolig lavt? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Hei, PULL UP PULL UP er en warning ifra GPWS systemet (evt EGPWS) om at man skal trekke i stikka, årsaken er at datamaskinen har funnet ut at det kan ligge fjell foran flyet. Nå vet ikke jeg hvor selbusjøen er (har ikke gidda se på kartet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), men innflygingen til rwy27 på enva er kjent for slike advarsler (nå er ikke terrengdatabasen modellert i PS1 tror jeg, for jeg har aldri fått slike advarsler på innflygingen til enva der, men har fått dem når bakken kommer for nærme). Årsaken er selvføgelig at det ligger mye fjell der. Det var nok muligens ikke en feilvarsel du hørte, men et varsel som kommer fordi datamaskinen ikke vet hva piloten har tenkt å gjøre, ergo har den regnet ut at om flyet fortsetter og holde den kursen, farten og høyden (evt descent) som det har i øyeblikket vil det innen kort tid fly i fjellet, men før det går så langt har piloten skiftet kurs eller høyde (noe som også var planlagt før warningen gikk) og katastrofen er unngått [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Kjell Arild Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Hei, I går fløy de visuelle innflyvninger inn til 09 slik været har vært de siste ukene nå. Og under visuelle forhold kan de gå lavere, enn om de ikke hadde hatt visuell kontakt med bakken. Gjerne lavere enn hva flyets GPWS liker. Dermed begynner stemmen i GPWSen å klage. Jeg har snakket med en SAS 737 kaptein som får denne meldingen omtrent hver gang han flyr visuellt inn til Værnes, både 09 og 27, så det er ikke unormalt. (GPWS = Ground Proximity Warning System) - Kjell Arild - Værnes Scenery: http://home.online.no/~kjbersas/vaernes"'>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes" TARGET=_blank>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes Siter
Roald Hansen Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 ...eller det er foretatt en funksjonstest av GPWS (Sys Test). Denne kan gjøres på bakken, og på noen av flyene kan den også gjøres når flyet er i lufta med radiohøyde over 1000 fot. Varsel for Below G/S og GPWS INOP tennes. PULL UP og WINDSHEAR varsel tennes. I tillegg stemmevarsling (Synth voice) GLIDE SLOPE, PULL UP og WINDSHEAR. Hilsen Roald PS Men Kjell Arilds forklaring er jo absolutt grei, det kan være innflygingstraseen som er årsak til varsel. (Jeg så ikke postingen din før jeg sendte min.) [Endret av Roald Hansen 13-10-2000.] Siter
Truls Meek Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Riktig at det ble fløyet visuelt inn til Trondheim, Værnes i går. De siste dagene har det vært mye sør østlige vinder i Trondheimsområdet, noe som gjør den siste del av innflygningen inn mot RW 09 litt turbulent. Som du skrev ovenfor hørte du stemmen fra en Braathens maskin..BU 12X noe som tyder på at dette var en Braathens maskin på vei fra Oslo i går ettermiddag. Fløy selv fra Oslo i går, og hadde innflygningen visuelt inn mot RW 09. Går ut ifra at du hørte meldingen i det flyet kom inn over Hommelvik, i den siste del av innflygningen før maskinen dreide mot RW 09. I den siste delen av innflygningen går flyene forholdsvis lavt over fjelltoppene i Hommelvik, før flyet med full flapsetning gjør en forholdsvis bratt nedstigning før landing på RW 09 i de vindforhold som har vært der de siste dagene. Siter
Kjell Arild Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 De dagene det har blåst hardt fra sør-øst den siste tiden har jeg hørt på scanneren at flere fly velger å fly inn godt nord for senterlinjen til 09, nettopp på grunn av turbulensen Malvikhaugene skaper. - Kjell Arild - Værnes scenery: http://home.online.no/~kjbersas/vaernes"'>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes" TARGET=_blank>http://home.online.no/~kjbersas/vaernes Siter
Truls Meek Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Riktig som du skriver at vi går godt nord om centerline på RW 09. Dette gjorde vi i går også, for så å komme opp mot vinden for så å styre rett inn mot centerline på RW 09. Bruker litt mer motorkraft med full flapsetning, og enkelte kan merke landingene som harde når man setter flyene hardt ned. Dette er en bevist manøver, mange meter ubrukt rullebane har man ikke bruk for, som man sier på flyspråket. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.