Gå til innhold

Lengde og bredde på rullebane


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg har et spørsmål angående lengde og bredde på en rullebane. Hvis det står at den er 7508 x 100 Hvor lang og bred er rullebanen da? Helt tilslutt, er det forresten noen som vet hvor bremsen i et småfly er? Jeg vet hvor parkerings bremsen ligger men ikke den man bremser med til vanlig. Og hvor ligger den i store fly?

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første tal er banens længde og andet tal er bredden-det hele i meter (tror jeg nok). Feks. 3000X45/-0.2 betyder at banelængden er 3000 meter lang og 45 meter bred med et fald på 0.2 meter.

Jeg ved ikke med bremse i små fly, men store fly har en autobrake hvor man instiller hvor hård bremsningen skal være after touchdown

mhv Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jan-R. Storelvmo:

Hallo folkens!

Jeg har et spørsmål angående lengde og bredde på en rullebane. Hvis det står at den er 7508 x 100 Hvor lang og bred er rullebanen da? Helt tilslutt, er det forresten noen som vet hvor bremsen i et småfly er? Jeg vet hvor parkerings bremsen ligger men ikke den man bremser med til vanlig. Og hvor ligger den i store fly?

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Hei, rullebanen er da 7508 fot lang og 100 fot bred (2290 x 30.5 meter).

Bremsene på småfly sitter på akuratt samme stedet som på store fly, på pedalene (i virkelige fly er det et imponerende system på pedalene som krever litt tilvenning, når du trykker pedalen som en vanlig pedal så beveger du sideroret (evt også nesehjulet), trykker du i toppen på pedalen så bremser du (trykker du venstre pedal bremser du venstre hovedhjul).

Parkeringsbremsen i virkelige fly er som oftest en komplisert sak, i småfly er det ofte et "håndbrekk" under stikka til fartøysjefen, på større fly må du holde "fullt" trykk på pedalene mens du trekker i "parking brake" håndtaket, når systemet har fått opp trykket til parkeringsbremsen kan du slippe pedalene og parkeringsbrems hendelen (på noen fly blir den stående i den posisjonen du holdt den i, på andre flyr går den tilbake til utgangspunktet selv om parkeringbrems er satt på). Når bremsene skal av igjen trykker du på pedalene (og evt drar i parkeringsbrems hendelen).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å vite det, så tror jeg at angivelsen der er i fot, mao del de talla på ca 3 (gang med 0.305 vil du være korrekt) så får du lengde og bredde i meter

Bremsene i småfly er plassert over siderorspedalene - og kan aktiveres uavhengig av hverandre, du kan bremse fullt med hø side uten å bremse med ve side etc.

Normalt så må en løfte foten opp fra gulvet for å rekke opp til "toebrakes" og de aktiviserers ved å presse tåen framover, mens hælen ligger på hoveddelen av siderorspedalen. Presser du hælen da framover går du sideror til samme side. Med litt trening så er de veldig enkle å bruke, og du får veldig bra kontroll over om du skal bremse, eller bare gi sideror, eller begge deler, på ene eller begge sidene.

Store fly vet jeg ikke for

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...