Gå til innhold

VATSIM - Frekvensbruk


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ønsker å fly online f.eks. ENGM til ENKB og etter å sjekket på ServInfo at Oslo f.eks. kun er betjent med ATC ved Approach på 120.45, er det da "skikk og bruk" at jeg allikevel går runden med Clearance/Ground/Tower på riktige frekvenser og "sender blindt" mine bevegelser og først tar kontakt med Approach etter avgang?

 

Eller, i samme eksempel, er det så at jeg fra første radiokontakt ved gate bør ta kontakt med 120.45 som eneste betjente frekvens i området og kunne forvente å få nødvendige klareringer og andre flymaskiners bevegelser (inkl. på flyplassen) fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ta kontakt med den "nærmeste" atc'en som dekker det området du flyr i ""

 

Hvis det ikke er noe atc så sender man blindmeldinger på 122.80 (unicom)

 

Er ikke helt sikker på hva du mener nå, men om du sitter ENOS CTR, og ingen "under" deg og du har tid så kan du jo gi klareringer for han som skal ta av fra ENGM?

 

Er i alle fall slik jeg opplever det. Har sittet Bodø CTR og piloter spør om jeg kan gi de clearence fra ENGM og utover videre... så fremst det ikke er for mye å gjøre i min sector, som er min første prioritet, strekker jeg meg så langt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...