Halvdan Hellenes Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hvis jeg ønsker å fly online f.eks. ENGM til ENKB og etter å sjekket på ServInfo at Oslo f.eks. kun er betjent med ATC ved Approach på 120.45, er det da "skikk og bruk" at jeg allikevel går runden med Clearance/Ground/Tower på riktige frekvenser og "sender blindt" mine bevegelser og først tar kontakt med Approach etter avgang? Eller, i samme eksempel, er det så at jeg fra første radiokontakt ved gate bør ta kontakt med 120.45 som eneste betjente frekvens i området og kunne forvente å få nødvendige klareringer og andre flymaskiners bevegelser (inkl. på flyplassen) fra den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Eliassen Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hvis approach er online så tar du kontakt med ham for klareringer. Samme hvis APP og TWR er online. Da tar du kontakt med TWR fra klarering til takeoff. Clearance/Ground/Tower/Approach Er ikke den første stasjonen online tar du kontakt med den neste påloggede stasjonen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hoel Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Nei, du skal ta kontakt med den "nærmeste" atc'en som dekker det området du flyr i Hvis det ikke er noe atc så sender man blindmeldinger på 122.80 (unicom) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Takk for superraske svar karer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Nei, du skal ta kontakt med den "nærmeste" atc'en som dekker det området du flyr i Hvis det ikke er noe atc så sender man blindmeldinger på 122.80 (unicom) Er ikke helt sikker på hva du mener nå, men om du sitter ENOS CTR, og ingen "under" deg og du har tid så kan du jo gi klareringer for han som skal ta av fra ENGM? Er i alle fall slik jeg opplever det. Har sittet Bodø CTR og piloter spør om jeg kan gi de clearence fra ENGM og utover videre... så fremst det ikke er for mye å gjøre i min sector, som er min første prioritet, strekker jeg meg så langt jeg kan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hoel Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det blir jo et særtilfelle som man må avklare med ATC på forhånd om går greit da..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Vel, når jeg sitter ENBD CTR tar jeg pilotene fra FP-clearence til landing eller til de er ute av mitt AOR. Hvis ikke jeg kan gjøre det, gir jeg dem beskjed om å kontakte meg når de er airborn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.