Gå til innhold

Ordbog over fly udtryk

Lars Frederiksen

Anbefalte innlegg

Tjaaa. Det finnes en som heter "SAS flyteknisk ordbok", jeg fikk denne sammen med bøkene til ATPL. Har egentlig ikke brukt den noe særlig, og det er vel mest en bok mekanikere kunne hatt nytte av, tror jeg.

Men ellers så kan jeg på det varmeste anbefale "Dictionary of aeronautical terms". Dette er riktignok ingen "engelsk - norsk" ordbok, den er kun på engelsk. Men den forklarer alle mulige ord i forbindelse med fly og flyging, til noe begripelig. Denne er UHYRE bra og kan varmt anbefales. Jeg bruker den veldig mye. Jeg kjøpte den når jeg gikk på flyskolen, betalte vel en 3-400,- kr hos nakshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for dit svar Tarjei,

Flot hjemmeside du har! Vi har i Danmark en meget avanceret teknisk ordbog (LH Teknisk ordbog - Engelsk/Dansk) men den er vældig dyr (omkring 2000 DKr) så jeg tror jeg vil overveje din "Dictionary of aeronautical terms". Jeg har en idé om at jeg gerne vil lave en slags vejledning til nybegyndere vedr opstart af PMDG's 737NG fra et "cold & dark" cockpit. Men nu må vi se om jeg kan få samlet tilstrækkelig mange oplysninger sammen og få gjort alvor af "projektet".

Mvh

Lars Frederiksen

Esbjerg - DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars!

Om du ønsker en kort og grei bok, bare, som kan være til ditt formål så anbefaler jeg SAS flyteknisk ordbok for teknikkere, som Tarjej nevnte. Den kan du bestille fra luftfartsskolen og koster 140 NOK.

[image]http://shop-luftfartsskolen.no.vanadis.no/uploads/prodguide/sas_ordbok.jpg[/image]

Nettbutikk: Luftfartsskolen

Om du virkelig vil sette deg inn i 737-NG kan Computerbased Training 737-700 varmt anbefales!

Veldig lærerikt samtidig som du kanskje får repetert ekstra på gamle kunnskaper! Man får i alle fall fine kunnskaper om hvordan systemene fungerer. Bruker CBT for å opprettholde kunnskaper. Der går man igjennom alt som har med den spesifikke flytypen å gjøre. Alt fra co-operation, spesielle modi i FMS, A/T, Autopilot og deres virkemåte, flyets elektriske og hydrualikk eller warningsystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Agnor,

Tak for dit svar. Det kunne jeg bestemt bruge til noget! Jeg har fundet ud af at den flytekniske ordbog også findes i en dansk udgave og den har jeg bestilt i KDA's butik i Roskilde.

Jeg har prøvet at søge på nettet vedr. "Computerbased Training 737-700", men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget. Er det web-baseret? Har du en webadresse?

Mange hilsener

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...