Gå til innhold

Descent med 737


Erik Bjørnøy Olsen

Anbefalte innlegg

Har problemer med å holde anbefalt descend speed med 737'en. (Man bør vel ligge mellom 250-310 KIAS). Når jeg holder 1800-2000 fpm holder farten seg rundt 350-360 KIAS (med throttlene i idle posision). Er det tillatt å bruke ett hakk spoiler på vei ned?

En annen ting...akkurat nå tok Guard Air's Dornier 328 en 180 graders turn over huset mitt med en bankangle på MINST 40 grader på vei til ENAL. Litt av et syn!!!!

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

husker du å "Bleed off" før du starter decent? - throttle til Idle, for så å la flyet miste hastighet FØR decent starter.

Så spørs det jo hvilken FL du er på, ikke noe vits å snakke om knop og IAS over FL26, da er det jo Mach som er tingen.

Så har jeg jo selv sett at Spoilerne jobber litt (automatisk??) på 737 under approach! - på Beechjet i FU3 fungerer spoilers i lag med ailerons - ser ihvertfall sånn ut !

Bare litt tanker rundt emnet som du kanskje forstår...

Jeg flyr ikke så mye 737'er lengre, det er mye morsommere med små fly, f.eks Beaver'en med ski/hjul understell !! - Helt Rått, Fly crosswind landing med denne, da kan du se på rullebanen ut av sidevinduet!!! hehe..

Rune R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nedstigning etter boka for -400 er M.74/250 KIAS. Det betyr at du skal holde M.74 inntil du når 250 KIAS, og deretter 250 KIAS. Rundt 2000 fpm er normal nedstigning fra topp til FL100. Fra FL370 bruker en -400 114 NM og 23 minutter. Dette er fra en tabell som tar utgangspunkt i trottles to idle inntil du skal etablere deg på filale. Du holder altså en fart nedover langt over hva som er virkeligheten. Du er et råskinn i decent, Mr Bjørnøy Olsen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] !

Hvis du bruker original air-fil i FS2000 til -400 er jeg ikke overrasket over at du både har for høy fart og må bruke spoilers ved nedstigningen. Og jeg tror ikke det finnes noen bedre air-filer som kan rette på dette foreløpig.

Når det gjelder spoilers, brukes disse for å øke nedstigningen uten å øke hastigheten, men brukes normalt ikke som en del av decent. En nedstigning skal ideelt være slik at du flyr med "clean" flymaskin så lenge som mulig - dette sparer drivstoff. Må du bruke spoilers, har du fløyet for lenge på marsjhøyde, og må bruke bremser for å komme ned tidsnok.

Spoiler brukes i hovedsak ved endringer i planlagt innflyging (ATC ber om det, eller at du kan korte inn på innflygingen ved visuell approach uten å måtte fly "omveier" via FIX).

Vedrørende spoilerbruk på -737 under approach (og avgang) se http://www.flightsim.no/ubb/Forum10/HTML/000066.html" TARGET=_blank>et tidligere innlegg.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Såfremt ikke ATC sier noe annet.......

På GM bruker vi mye "free" og "high" speed, vi har p.g.a luftrom klasse "C", ingen speedlimits. Vi har en generell speed på 250KIAS på STAR, men fraviker ofte dette, da vi bruker mye speedcontrol for sekvensering...er det ingen i veien for flyet, så ser jeg ingen grunn til ikke å gi free speed.

Point of interest er at de fleste av oss bruker free (han kan bestemme selv) når det ikke spiller noen rolle, mens vi ofte spesifiserer en speed eks.310+ når vi er avhengig av det....

Eks. Braathens descender gjerne med 280 (company procedures) såfremt ikke jeg ber om høyere. Det som gjerne bestemmer hvor høy og hvor lenge de holder speed er at de må jo få den av igjen og, og det er verre på en 737 enn på en DC9.......

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

quote:

Originally posted by Vegard Nilsen:

Under 10000 fot skal du ha en fart på under 250 kts.

Hilsen Vegard Nilsen [image]
[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

Du er et råskinn i decent, Mr Bjørnøy Olsen [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] !

Hilsen Roald

Hehe...Takk Roald! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Det går mye bedre nå som jeg har fått veiledning fra dere profesjonelle. Som sagt har jeg ikke flydd så altfor mye jetfly hittil (har ca. 10 timer loggført), så jeg prøver å lære meg prosedyrer og slikt slik at jeg kan fly close to perfect.

Derfor er det fint å ha slike opplyste personer her som jeg kan spørre. Det kommer jeg til å benytte meg mye av.

Takk for hjelpen! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] !

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...