Gå til innhold

Premiair DC10-10


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Har hørt at dette er siste året Premiair flyr med sine DC 10-10 maskiner. Grunnen skal visst nok være at disse flyene er lite egnet for Premiairs rutenett, fordi dem skal ha liten fuel kapasitet. Noen som vet mer om dette? Har også hørt at DC 10-10 ble bygget for flygninger mellom USA øst/vestkyst. Derfor liten fuel kapasitet i forhold til andre DC 10 utgaver. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da McDonnel Douglas DC 10-10 ble lansert, var det betegnet som Short- to medium-range. Det hadde en rekkevide med max payload på ca 2 100 NM. Den fløy forøvrig første gang 29. aug 1970.

De første long-range er -30 og -40, med større motorer og høyere vekt. Rekkevidden på -30 med max payload var nå 4 200 NM, med max fuel nærmere 5 500 NM.

Premiair har en del langruter, og 10-10-eren er ikke bygget for å fly eksempelvis fra Skandinavia til Østen.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 10-09-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jobber i Premiair og angående våre helt fantastiske og trofaste DC10-10 så skal alle flyene leveres til Airtours i England hvor de skal trafikere europa nettet til Airtours i flere år til.Grunnen til fornyelsen av Premiairs flyflåte er den stadig sterkere konkuransen i chartermarkedet. Håper dette var til litt info, jb

------------------

jb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...