Gå til innhold

Masete og slitsomt


oddhspjoetvold

Anbefalte innlegg

Bare tanken på at Braathens/SAS eller andre eldre og døde "trademark" innehavere skulle være livende redde for noen ussle hobby-folk....

 

Sitat:

 

American Airlines Information

Release Form For Freeware Developers

If you are a hobbyist who wishes to create or distribute a proprietary Livery owned by American Airlines (including its subsidiaries and affiliates) for non-commercial purposes, then American Airlines has no objection to you doing so if you are willing to sign the following acknowledgement and return it to:

Intellectual Property Attorney

American Airlines

PO Box 619616

MD 5675

DFW Airport TX 75261-9616

 

Or email it to: IPAttorney@aa.com

 

American will not use this information for any purpose other than protecting its legal rights.

 

Download the release form in Word format.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

I acknowledge that American Airlines, Inc. (including its subsidiaries and affiliates) is the sole and exclusive owner of the trademarks, logos, designs, and trade dress constituting the Livery of American Airlines, American Eagle, TWA, TWE, BEX, Air Cal, and Reno Air. I affirm that I have not made, nor will I make in the future, any direct or indirect commercial use of these Liveries (or any other American Airlines intellectual property) in creating or distributing these Liveries for flight simulator programs or otherwise. If I give (as opposed to sell) the product of my hobby to others, I will include the following language in a conspicuous place: "Not for commercial sale. Not affiliated with or endorsed by American Airlines."

 

_______________________________

Signature

 

_______________________________

Printed name

 

_______________________________

Address

 

_______________________________

Email address and site nickname

 

Sitat slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vad är problemet?

 

Hadde det ikke vært enklere å puttet det følgende i en readme fil istedet for å "fylle ut et skjema"?

 

 

The American Airlines name and logo are registered trade marks of American Airlines and can not whatsoever be used for any purpose than on this plane as freeware hobby without WRITTEN permission from American Airlines company and their assosciates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de kräver är ju helt enkelt att du inte ska tjäna pengar med deras logo...

Logon får ju användas för icke komersiellt bruk.

 

Vad är problemet?

 

Joda, økonomisk misbruk av AA-logoen er jo sakens kjerne her, men en slik avtale skal vi ihvertfall være glade for at Microsoft ikke har launchet ennå. For da hadde vi vel neppe hatt så særlig mange kjøpeaddons å velge blandt.

 

Jeg synes slike avtaler langt på vei er noe tøys. Jeg kan forstå det hvis vi her snakket om markeder i en helt annen størrelsesorden enn det begrensete flightsimmiljøet som denne avtalen åpenbart retter seg inn mot. Det koster sikkert mye, mye mer å håndheve avtalen enn det de får inn av noen skarve royalties for noen få flypaints.

 

Jeg håper at denne avtalen vi her ser er et gufs fra tidligere tider, synes jeg husker en debatt om dette for noen år siden. Er dette derimot en trend som er i ferd med å starte håper jeg ikke at den brer seg. Det vil kunne kvele mye av det offisielle addonsegmentet i hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är inte jag jurist, men jag känner till att firmor har förlorat rättigheten till sitt varumärke för att de i tidigare tillfällen inte försvarat sin egenrätt...

 

Tror inte AA är ute efter våra pengar, men att visa att de inte vill att deras varumärke skall användas kommerciellt för att det kan hållas mot de i en senare rättsprocess där kanske någon startar ett flygbolag med namnet "American Airlines". Tänk på det, varken "American" eller "Airlines" är ord du kan skydda som varumärke, men därimot kombinationen "American Airlines" i samband med luftfart går att beskydda. Skulle AA gå med på att deras varumärke fick användas av några, men inte alla, så kan de riskera att förlora rätten till det.

 

Ser ingenstans att AA är intresserad i royalties från ev. intäkt, men istället att de inte vill att andra ska använda deras varumärke kommerciellt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är inte jag jurist, men jag känner till att firmor har förlorat rättigheten till sitt varumärke för att de i tidigare tillfällen inte försvarat sin egenrätt...

 

Tror inte AA är ute efter våra pengar, men att visa att de inte vill att deras varumärke skall användas kommerciellt för att det kan hållas mot de i en senare rättsprocess där kanske någon startar ett flygbolag med namnet "American Airlines". Tänk på det, varken "American" eller "Airlines" är ord du kan skydda som varumärke, men därimot kombinationen "American Airlines" i samband med luftfart går att beskydda. Skulle AA gå med på att deras varumärke fick användas av några, men inte alla, så kan de riskera att förlora rätten till det.

 

Ser ingenstans att AA är intresserad i royalties från ev. intäkt, men istället att de inte vill att andra ska använda deras varumärke kommerciellt...

 

Jeg er ikke uenig i det du sier her, Jörgen, men American Airlines ER allerede et registrert varemerke. Og det kan man ikke rokke ved, det er opplest og vedtatt og skulle derfor være rimelig uangripelig. De kan ikke miste eneretten til dette med mindre de sier det fra seg selv.

 

At noen maler noen FS-fly i AA sine farger betyr ikke at dette "vanner ut" retten America Airlines har til sin egen logo. Vi ser jo kopier av originaler overalt, spesielt i spill-, leketøy- og hobbyindustrien (byggesett osv), og jeg tviler faktisk på at disse produktene er regulert med avtaler med de som sitter på originalene/varemerkene.

 

Man kan forholde seg til dette på flere måter. For en del år siden var jeg såvidt borti en sak hvor det var et flyselskap som ba om tillatelse til å reklamere for MSFS-kopier av deres flymodeller i deres Inflight Magazine.

 

Alle FS addons bygger jo på Microsoft sin teknologi, og Microsoft har jo ikke gjort noen grep for å formalisere eller begrense deres teknologi når det gjelder utviklingen av addons f.eks, enten de er kommersielle eller freeware. Ihvertfall ikke så vidt jeg vet......

 

Men jeg skal ikke påstå noe som helst her. Jeg har en del års utøvende kontraktuell erfaring fra næringslivet, men det er noen år siden jeg jobbet med dette så det kan godt hende at jeg er blitt noe rusten etterhvert..... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det du sier her, Jörgen, men American Airlines ER allerede et registrert varemerke. Og det kan man ikke rokke ved, det er opplest og vedtatt og skulle derfor være rimelig uangripelig. De kan ikke miste eneretten til dette med mindre de sier det fra seg selv.

 

Möjligt det, men det ska visst hänt andra bedrifter i Juristjungeln USA ""

 

Vad vill AA med detta kontrakt då?

 

Inte vill de ha pengar för att folk använder deras logo...

Inte vill de förbjuda någon att använda logon...

 

De vill bara att du inte tjänar pengar på deras logo...

 

Är det så mycket begärt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...