Gå til innhold

Og så var det mandags - kveld


Bobbo

Anbefalte innlegg

Først vil jeg på vegne av vACCSCA få takke alle som var med å farget luftrommet vårt i helgen (les: søndag…). Til de av dere som satt som ATC over det ganske land – dere gjorde en flott innsats. Pilotene glemmes heller ikke. Men for å få en vellykket kveld på VATSIM er vi vel avhengige av hverandre (ATC/PILOTER) – holdt på å si ”skjorta og ræ…… dere skjønner vel.

 

Dette viser at det skal ikke så mye til for å få opp aktiviteten på nettet. Samtidig ser vi at aktiviteten ofte avhenger av det få ildsjeler ”finner på”!

 

Ser vi litt tilbake i tid har det alltid blitt positiv aktivitet rundt saker som noen få har startet/etablert.

Nevnes kan;

”Event-gruppen” som nå er forsterket, og gjør en kjempejobb.

”Gutta på tur” – en flott og meget sosial sammenkomst under stjernene. At det settes krav til deltakerne synes jeg er ok – da dette er med på å lage blest om aktiviteten og generelt hever nivået. Forresten så er det en stund siden jeg så dere på tur…… ?

De forskjellige VA’ene rundt om – som nesten fungerer som nerven i miljøet.

Nytt de siste år (eller skal jeg si; siste år) er annonsering/etterlysning av ATC dekning til bestemte formål/tider, har også bidratt til spredning i aktiviteten.

Aktive forum som igjen bringer nye folk inn i miljøet, med ”masing” om hvordan man kobler opp, blir ATC, får passord osv…osv. Dette er nok noe vi må leve med, men kan hende at Ivar’s innlegg; ”Til alle som lurer på hva VATSIM er” kan avhjelpe noe…. (790 visninger i skrivende stund!!!)Ellers ser jeg at de fort blir henvist til rette tråd.

 

Utviklingen av hardware og software i miljøet har vært formidabel i siste år. Og det skal mye til for å følge med i alt som skjer. Men til hjelp for alle oss – ser det ut til at kunnskapen når fort ut til medlemsmassen, nettopp pga evnen og ikke minst viljen hos de fleste til å formidle sin del av selvlært kunnskap. Filer fyker på mail, uttrykk læres en sen kveldsstund og nye prosedyrer blir nesten allment kjent på rekordtid. Alt dette pga av miljøet er konstruktivt, åpent og lite formelt.

 

Noen retningslinjer/kjøreregler må vi ha! Det har ikke minst siste tids episoder vist. Personlig er jeg av den oppfatning at man skal ikke sparke noen som ligger nede, selv om det kan føles ”fortjent”. Alder og modenhet må også tas med i bildet. Da som en formidlende faktor. Opplever man et eller flere problem(piloter/ATC) på nettet, synes jeg man skal inngi rapport om dette og la det bli vår (les: staffen i vaccsca) sure jobb å rydde opp. Det er jo en av våre oppgaver.

 

Som medlem av staff’en i vACCSCA er det mange oppgaver som venter. Daglig kommer henvendelser fra medlemmer om forslag til forbedringer, endringer. Noen er ikke helt tilfreds med etablerte rutiner. Alle er like viktige – og alle henvendelser fra dere er med på å endre kursen, så vi får litt mindre avvik.

 

Når jeg nå ser at det er ”full rulle” på nettet, føler jeg forpliktelsen med denne jobben sige over meg - og få gjort de oppgaver som venter! Staffen og board i VACCSCA er, etter min mening, kun til for å gavne alle dere som bruker masse timer på denne hobbyen. Så derfor husk – har dere noe som dere spekulerer på, forslag eller annet – ikke nøl, ta kontakt!

 

Selv om det ikke synes for alle, er det gjort en masse arbeid i VACCSCA fra det ble dannet (og før min tid som chief exe of Norway). Constitution er på plass, RR (Restrictive Ratings) er utarbeidet og omarbeidet, samt justert på enkelte områder – etter forslag fra et medlem. Diskusjonen om opprettelsen av ENOR er endelig kommet i mål – og endte opp med en deling av Norge. Dette etter en intern diskusjon og litt prøving. Informasjon om dette vil komme på forumet på vACCSCA om kort tid. Bookingsystemer på hjemmesiden må også nevnes og mer til….

 

Har også nettopp fått innspill om LOA (letter of agreement) mellom Norge/Sverige Norge/Danmark – rutiner vedr dette. Dette må også gjennomgås i nærmeste fremtid.

 

Til slutt vil jeg få komme med en oppfordring til dere alle. Våre medlemssider har et utmerket forum, som jeg synes benyttes altfor lite!!!

 

http://www.vaccsca.org/forum/index.php

 

Vel vitende om at vi har et generelt godt forum her på FS.no, tillater jeg meg å sparke dere litt bak – vi har et medlemsforum for vACCSCA. Dersom det er engelsken som holder dere tilbake fra å benytte det – SÅ SKRIV PÅ NORSK!!!

 

Kom gjerne med kommentarer til dette innlegget – ris og ros blir tatt like godt imot.

 

Have a nice flight on cruise level

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott inlegg du kommer med Jarl.

Jeg har ikke noe og utsette på det som du skriver.

Det som gleder meg er at fremtiden for online flyging er lys.

Om litt slippes FSinn. Noe senere også Squawkbox3.

Med enklere brukergrensesnitt og mindre programmer er det sikkert flere som tar turen online enn offline.

Nå trenger man 3-4 programmer for og starte opp, og flere av disse er ikke beregnet for dagens pc'er. Det er ikke alltid det frister.

Siden jeg først skriver ett innlegg vil jeg takke miljøet for alt jeg har opplevd her gjennom mange år.

 

ps. Noen av dere som var med på planleggingen av VikingAir VA'et? Husker noen sene kvelder på irc ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sitere Andreas på at dette var et meget flott innlegg!

Når det gjelder VACCSCA forumet så er jeg helt enig i at det blir alt for lite brukt, er desverre selv en av de defansive brukerne, noe av grunnen er vel at jeg ikke så ofte sitter ATC men heller logger timer som pilot.

Litt dum tankegang kanskje, men et åpent øye på forumet har jeg, selv om jeg ikke er særlig aktiv.

 

Jeg er vel den rette personen å svare for Gutta På Tur delen, siden jeg er en av to ledere. (Meg og Julian Barratt-Due for dere som ikke har fått med dere det.)

Som nevnt så er det en stud siden dere har sett oss på tur, sist gang var faktisk i en av de siste ukene av sommerferien.

Synes selv det er alt for lenge mellom hver gang, men det er flere faktorer til at dette er utfallet.

 

Den primære årsaken er at jeg går sisteåret på videregående skole, og dette krever mye av meg, derfor har jeg valgt å prioritere skole framfor simulator dette året.

Men i feriene skal vi selvfølgelig klare å få i stand noen turer, grunnen til at det ikke ble noen tur i høstferien, var fordi vi for tiden har et stort norsk prosjekt på skolen, noe som medfører mye lesing over en kort tidsperiode.

 

Den sekundære årsaken er, jeg vil velge å kalle det "den usynlige interessen".

Av og til trenger man litt krutt for å holde noe slikt i gang, og desverre så synes jeg det har vært litt lite interesse rundt vårt konsept.

Det er selvfølgelig enkelte som har vært meget aktive, vært med på hver tur og spurt når neste tur er osv, og det er slik som holder meg gående.

Aktivitet er det viktigste når man driver med noe slikt, å arrangere turer til 2-3 stk. er en lett sak, men våre turer har satt måltallet til 6-7 stk, og det ligger mye mer arbeid bak en slik tur enn man tror.

Det har vært en stille periode nå, men jeg lover at vi skal komme sterkt tilbake, håper også at våre piloter kommer sterkt tilbake og gir meg og Julian energi og vilje til å holde fram med dette!

For jeg vet at dere er gode for det, dette har dere vist ved en rekke annledninger og det gir jeg dere alle ros for!

 

Jeg vil iallefall love dere, at rett oppunder jul så vil vi arrangere vår årlige tur til Samos, en destinasjon som har vært fast siden vi startet med dette, og vi håper at både nye og "gamle" medlemmer viser stor interesse! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...