Gå til innhold

Ny flystyrt i USA


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Minst fem døde etter flystyrt i USA og dette kommer bare noen dager etter at en Northwest Airlink maskin gikk ned. Ikke mange dagene før de disse to ulykkene havarerte også en 747-200 freighter fra MK Airlines på Halifax International Airport.

 

Triste nyheter!

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at når dette MK havariet skjedde hadde jeg akkurat mottatt en DVD om nettopp MK Airlines som jeg uka før hadde bestilt hos Just Planes. Det ble derfor litt spesielt å se denne DVD'en hvor mange av MK's crew deltar. Var noen av dem ombord i 747'ern som gikk ned i Halifax.......?

 

Godt vi ikke vet hva morgendagen bringer.

 

Ha en trygg dag, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at disse amerikanske commuter-selskapene har endel ulykker i forhold til de store selskapene. Lurer på om det kan ha sammenheng med at pilotene hos disse selskapene ofte er nokså uerfarne?

 

å hoff det er mye flyulykker i USA

 

Ut i fra det jeg vet så er det ingen grunn til å si at det er farligere å fly i USA enn i Europa. Myndighetene i USA og Europa stiller vel også rimelig likt når det gjelder kravene til flyoperatører. At endel piloter i commuterselskapene skal være så mye mer uerfarne enn andre kommersielle piloter er jeg heller ikke så sikker på stemmer. Jeg tviler ihvertfall litt på om man vil kunne se en kratfig peak av uerfarne commuterpiloter som årsaksforhold på ulykkestatistikken.

 

Sist jeg gravde litt rundt i div. statistisk materiale om flysikkerhet mener jeg å huske at jeg kom frem til at Afrika hadde sånn rundt 20 ganger så mange flyulykker med passasjerfly som USA. I Asia var det omtrent 4.5 ganger flere ulykker enn i USA, mens Europa ligger på omtrent samme nivå som USA.

 

Jeg har ihvertfall ikke klart å finne noe som tyder på at det er farligere å fly i USA enn her hjemme. Er heller ingen spesialist på området. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...