Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på hvor jeg kan få kjøpt kart for hele norge.

Vil ha de på papir, helst i A5.

De kartene jeg helst vil ha er vell Sid og star, og sånne kart som ILS/NDB/VOR Kart for runwayene til alle flyplassene. . .

Har fått meg en del kart her, har alle kartenen for sverige, Sveits, UK, tyrkia, frankrike, hellas, finland, polen, spania, morocco og irland + litt diverse.

Vell og merke alle de plassene som Sas/Braathens flyr til.

Hvis jeg plusser på alle destinasjonene i Norge som Sas Og Braathens flyr til så har jeg en hel "Sas Manual" som det kalles.

Men som sagt, så mangler jeg for norge, har bare noen for torp og to for gardermoen. og det er jo norge jeg flyver mest i så

Skrevet

Ja, men fikk aldri noe svar når jeg spurte om jeg kunne få en direkte link til kartene på nakshop, for jeg visste ikke om jeg skulle til å velge riktige kart.

Så så det ut som at tråden var "død" så jeg lagde heller en ny en.

Skrevet

Dette er det nærmeste jeg finner.

Airfield Manual Norway

Norsk Aero Klubb har i samarbeid med Jeppesen Bottlang Airfield Manual laget denne nye utgaven av AM for Norge. Manualen inneholder innflygingskart i 3 farger for samtlige flyplasser i Norge (med noen få unntak), samt frekvenser og annen informasjon. Revisjon til manualen kommer 12 ganger årlig. Revisjon ut første år følger med i prisen.

Men, her er jo bare innflyvnings kart og info. jeg vil ha hele pakka. .

Skrevet

Selv har jeg prøvd både papir versonen og CD versonen.

Gikk lei av å måtte sette inn så mye papirer siden jeg ikke bruker AIP så veldig mye, derfor ba jeg om å få CD versonen istedet.

Så her sitter jeg med både papirverson og CD verson, selv om jeg ikke får noen updates på papirversonen.

Men om det skulle være noen kart jeg virkelig må oppdatere så er det jo bare å printe ut å sette inn i permen.

For privatpersoner vil jeg annbefale CD versonen.

Skrevet

..men siden kartene på CD-versjonen bare er bilder og ikke vektor-grafikk, blir liten skrift nesten umulig å lese på en utskrift.

Skrevet
..men siden kartene på CD-versjonen bare er bilder og ikke vektor-grafikk, blir liten skrift nesten umulig å lese på en utskrift.

Du vet vel best, har aldri prøv det.

Men har man en bra printer så skal det vel gå bra å printe ut kartet i Adoble?

Skrevet

Vel, nå har jeg ikke prøvd annet enn skriveren her hjemme. Men jeg tror ikke skriveren klarer å utrette mirakler når kartene er i generelt dårlig format. Kartene er bare bilder i PDF-filer hvis jeg ikke tar helt feil, og da har det ikke noe å si hvilket program man bruker. Oppløsningen er rett og slett for lav. Hadde de derimot vært i vektor-format hadde man kunnet skrive dem ut i A3+ om ønskelig.

Skrevet

CD-versjonen duger i massevis for simming, det er ikke det. Men jeg tenkte mer i retning virkelig flyging nå.

Skrevet

Helt klart, men som sagt så er jeg så heldig å ha begge versonene.

Dessuten så har flyklubben både papir og CD versonen (de fleste flyklubbene har vel det med tanke på real life flygning?).

Men bruker nesten aldri AIP når jeg flyr med småfly, har en kartsammling som heter Airfield Manual Norway som har alle flyplassene i Norge, absolutt ALLE!

Men disse kartene er kun beregnet på VFR flygning, finnes ikke ILS kart eller lignende her, det som er å finne er viktigste informasjon om flyplassen, aerodrome chart og rapporteringspunktene rundt flyplassene for VFR trafikk.

Dessuten litt "lover og regler" + div. Så jeg er godt rustet med kart, kanskje litt for godt rustet også. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...