Olav M. Rønningen Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Sakset fra AVWEB'en: Litt ATC fra SHORT FINAL arkivet: A long time ago, bopping along in my 180 Arrow at 10,000 feet, IFR in VFR conditions, from Boston to Kalamazoo. It had taken me 20 minutes to get that high -- 10 of that for the last 2,000 feet. Then, Cleveland Center asked me to climb to 11,000 feet for traffic... Me: You mean it? ARTCC: Sure do. Me: Do I hafta? ARTCC: Yep. Me: Okay ... but it's gonna take me ten minutes or better. ARTCC: Okay, then if I ask you to descend to 9,000 for ten minutes, how long will it take you to get back to 10? Me: Oh, 'bout the same, 1MV. ARTCC: Okay, I guess I'll have to go to plan B.... 1MV, maintain one-zero thousand. United 123, turn right 20-degrees for traffic; American 456, maintain niner thousand for opposite direction traffic, 12 o'clock 10 miles at 10 thou; Trans World 789, cancel direct, turn right 250-degrees, and stop the descent at 0ne-two thousand ... Det er ikke lett å være liten og svak Siter
Gjest Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Det är så vi gör det i Fokkern också..! Har hänt att jag fått "Keep good speed to be number 1 for approach" och varje gång har jag önskat jag svarat "Define Good speed please!" eller "Good speed is unatainable. I can give you Poor or less..." In till Kastrup fick jag faktiskt "Reduce to 250kts" (Fokkern cruisar på ca 210kts IAS) en gång. Det var nog god medvind som lurade ATC. Jag borde svarat "I wish I could!" men svarade något tråkigt som "we're doing 210, ma'am" eller så. Siter
Timmy Brandt Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Åhh Jörgen dina små, korta men ack så effektiva historier får en verkligen till att börja pilot yrket. Skriv gärna en egen tråd om egna erfaringar som du haft i ditt långa? liv som pilot. Siter
Gjest Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 PÅ 4 år i en Fokker50 hinner man inte uppleva så mycket tror jag. Mest vardags händelser om dåliga hotell och sur mage av för mycket kaffe..! Annat var det för de som jobbade i branchen i de dagar "men were men, women were women, flying was dangerous and sex was safe" De har saker att skriva om de! Siter
Kjell Arild Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Tillater meg å spore av fra topic, men jeg må nevne i forbindelse til Fokker 50 og Jörgen, at F-50 er det eneste flyet jeg ser her i Malvik ved Værnes, som kommer omtrent like høyt (eller lavt) på innflyvning som på utklatring til og fra Molde. Iallefall når vi snakker om forhold for visuelle inn- og utflyvninger. Noe sier meg at Fokkeren ikke er noen superklatrer Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.